Thursday, August 28, 2014






به گل رسیدن سدهای تهران و کمپین کلوخ: کلوخ بر سر نابود کنندگان آب 




همزمان با داغ شدن کمپین «چالش سطل یخ» دکتر ناصر کرمی، خواستار کلوخ بر سر زدن هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد که با سدسازی بی‌رویه، مشکلات امروز مملکت را رقم زده‌اند شد.

دکتر ناصر کرمی، اقلیم‌شناس و کارشناس محیط زیست که از مخالفان سدسازی بی‌رویه در ایران محسوب می‌شود، در فیس‌بوک خود، سه رئیس جمهوری پیشین ایران را به چالشی کشیده که با کمپین «سطل آب و یخ» کاملا در تضاد است.

کرمی از روسای جمهوری پیشین خواسته به خاطر بلایی که بر سر منابع آب آورده‌اند، هر کدام کلوخ بر سر زنند.

متن کامل یادداشت کرمی به شرح زیر است:

هر طور که حساب می کنم سه نفر کافی نیست برای انجام کمپین کلوخ. (یعنی اجرای ما به ازای ایرانی آیس باکت چلنج و کوفتن یک کلوخ بر سر برای اطلاع رسانی در باره خشکیدن ایران و تبدیل همه اراضی آن به کلوخ). به همین خاطر در بسته‌های سه تایی چند پیشنهاد می‌دهم و برای هر کدام هم می‌گویم دلیل پیشنهادم چیست. پیشنهاد اول من سه رئیس جمهور سابق است. به این دلایل:

۱- هاشمی رفسنجانی: موج سد سازی‌ها در دوران سازندگی شروع شد. هاشمی خودش اهل کویر بود و مثل همه کویر نشینان توسعه را فقط در مهار آب می‌دید. از این جهت حرجی بر او نیست چون نمی‌شود گفت نیتش خیر نبود و واقع هم این است که فحول متخصصان حتی رشته‌های دانشگاهی مرتبط هم در آن زمان مثل او فکر می‌کردند. اما به هر حال ذهنیتی بدوی در باره توسعه کار ما را به اینجا کشاند که حالا هست. 

۲- محمد خاتمی: او هم از کویر می‌آمد و دولت اصلاحات هم موج سدسازی را تداوم داد. گفته می‌شود سدها سهم اقتصادی حزب مشارکت بودند. البته سندی برای این گفته من ندیده‌ام. به هر حال خاتمی اجازه تداوم توسعه بدوی را داد به این هوا که جامعه مدنی خواهد آمد و همه چیز را اصلاح خواهد کرد. سدها ماندند و جامعه مدنی مثل مسیح که هرگز به ایلویی نرفت، به اینجا نیامد!

۳- محمود احمدی‌نژاد: مملکت مثل باقلوا رفت توی دهان آن نهادی که کارفرمای اصلی احمدی نژاد بود. نهاد اسمشو نیار تتمه پولی را که از خوان یغما نجات یافته و صرف امور عمرانی شده بود بتون کرد و ریخت توی آبراهه‌ها و به این شکل مثل شمر راه را بر آب‌ها بست. ضد توسعه جای توسعه بدوی را گرفت. از کویر آمده بود و تا توانست کویر را گستراند در ایران. 

از این سه دولت‌مرد می خواهم برای جلب توجه مردم به خطر خشکسالی و سومالی شدن ایران به کمپین کلوخ بپیوندند. باشد که خداوند عاقبت همه ما را خیر بگرداند.

منبع: خودنویس



0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page