پیکر محسن خشخاشی، دبیر فیزیک بروجرد که با ضربات چاقوی دانشآموز خود به قتل رسیده است، با حضور ۳ هزار نفر از مردم این شهر تشییع و خاکسپاری شد.
مدارس شهرستان بروجرد روز دوشنبه به حالت نیمهتعطیل درآمدند.
پیکر معلم بروجردی که براثر ضربات چاقوی دانشآموزش کشته شده بود، بامداد دوشنبه (۳ آذر، ۲۴ نوامبر) با حضور نزدیک به ۳ هزار نفر از مردم این شهرستان تشییع شد. جنازه این معلم با دخالت پلیس بهصورت مستقیم از خانه به آرامگاه دارالاسلام انتقال یافت.
محسن خشخاشی، دبیر فیزیک دبیرستان پسرانه حافظی در بروجرد بود که حدود ساعت ۱۱ صبح روز شنبه (اول آذر، ۲۲نوامبر) در سر کلاس درس و بر اثر ضربه چاقوی دانشآموز ۱۵ سالهاش به گلو به شدت مجروح شد. وی پس از انتقال به بیمارستان بر اثر خونریزی شدید و جراحات وارده درگذشت.
جمع زیادی از مردم شهرستان بروجرد، برای تشییع پیکر این معلم مقابل اداره آموزش و پرورش این شهرستان تجمع کرده بودند. پلیس هم در این تجمع حضور پرشماری داشت و تلاش میکرد مردم را متفرق کند. مردم حاضر مقابل اداره آموزش و پرورش پس از اطلاع از انتقال جنازه به دارالسلام به سمت این آرامگاه که در شمال شهر بروجرد واقع شده است حرکت کردند.
بهگزارش ایلنا، بیش از یکصد معلم که در مراسم تشییع جنازه مرحوم خشخاشی شرکت کرده بودند، به مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان بروجرد رفته و نسبت به نحوه برگزاری مراسم تشییع جنازه این معلم اعتراض کردند.
سعید پیوندی: مبارزه علیه خشونت باید با اراده جمعی شکل بگیرد
سعید پیوندی، جامعهشناس در گفتوگو با دویچهوله با بیان اینکه آمار دقیقی از خشونت در مدارسوجو ندارد گفت: «خشونت در مدارس پدیده بسیار رایجی است و هرسال خبرهایی در این زمینه منتشر میشود اما آمار رسمی و مستندی در این زمینه وجود ندارد. خشونت معلم علیه دانشآموز و دانش آموزعلیه معلم، هردو در این تعریف قرار میگیرند، اما وزارت آموزش و پرورش و حتی جامعه هم حساسیت چندانی نسبت به این موضوع نشان نمیدهند.»
به گفته سعید پیوندی، در نخستین قانون آموزش و پرورش که در سال ۱۲۹۰ شمسی تصویب شده، تنبیه بدنی از سوی معلم نسبت به دانشآموز ممنوع اعلام شده است، اما تنبیه بدنی همچنان در مدارس رواج دارد.
سعید پیوندی، جامعه شناس
پیوندی با بیان اینکه ممنوعیت تنبیه بدنی در آئیننامههای آموزش و پرورش وجود دارد، افزود: «خشونت در مدارس را درهیچ جای دنیا نمیتوان از کل جامعه جدا دانست. این خشونت منبعث از شرایط جامعه بهوجود میآید که در مدارس هم به اشکال دیگری تکرار میشود.»
این جامعهشناس ساکن پاریس، معلم و دانش آموز را جزئی از جامعه میداند و معتقد است برخوردهای خشونت آمیز، در ایران و حتی صدا و سیما بسیار پیش پا افتاده معرفی میشوند. در نتیجه اشکال مختلف خشونت در مدرسه به دلیل فضای جامعه باز تولید میشوند و باید اراده جمعی در کل جامعه برای مبارزه علیه خشونت شکل بگیرد.
نمره پایین، دلیل مرگ دبیر فیزیک
قربانی، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان لرستان با تشریح حادثه حمله دانشآموز سال اول دبیرستان به معلمش، گفت: «این دانشآموز پس از مشاهده نمره فیزیک خود، نسبت به پایین بودن آن اعتراض و با چاقو به معلم فیزیک حمله کرد. این دانشآموز پسر به همراه پدرش برای گرفتن مرخصی به مدرسه مراجعه میکند. در همین روز نمرات دانشآموز به پدرش اعلام میشود که وی در برخی دروس مانند درس فیزیک نمره خوبی نداشته است.»
به گفته، قربانی پس از مشاهده نمرات، پدر دانشآموز تقاضای مرخصی روزانه برای پسرش میکند اما هنگام خروج از مدرسه، دانشآموز به سمت کلاس درس معلم فیزیک رفته و معلم را که مشغول درس دادن بود با چاقوی آشپزخانه که از قبل زیر کاپشن خود پنهان کرده بود، مورد حمله قرار میدهد.
دانشآموز ضارب، به همراه پدرش هماینک متواری و تحت تعقیب پلیس است. از خانواده این نوجوان نقل شده است که او دارای مشکلات روانی بوده است.
محمدرضا نیکنژاد از فعالان صنفی معلمان و از همکاران سابق دبیر بروجردی در گفتوگو با ایلنا آقای خشخاشی را دبیری "خوشرو" اما "سخت گیر" به لحاظ درسی توصیف کرد.
مدارس بروجرد در حالت نیمهتعطیل
بسیاری از مدارس شهرستان بروجرد پس از وقوع این حادثه به دلیل اعتراض معلمان به حالت نیمه تعطیل درآمدهاند. همچنین دبیرستان حافظی (دبیرستان محل وقوع حادثه) امروز تعطیل بوده است. این دبیرستان در منطقه علی آباد از مناطق حاشیهای شهرستان بروجرد و در مجاورت زمینهای کشاورزی بنا شده است.
محمدرضا نیکنژاد همکار پیشین آقای خشخاشی معتقد است: «سختگیری یک معلم از لحاظ درسی، دلیل موجهی برای استفاده دانش آموزان از خشونت علیه او نیست، همانطور که معلم حق ندارد دانشآموزان خود را تنبیه بدنی کند.»
به اعتقاد وی، شلوغی کلاسهای درس، زمینه ایجاد خشونت از سوی طرفین چه دانش آموز و چه معلم را فراهم میکند. نیکنژاد میگوید که وقتی دانش آموزان با شرایط نامناسب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بیعلاقه به درس و با فشار اعصاب مجبورند ساعتها پشت میز کلاس بنشینند و معلم نیز مجبور است مطابق برنامههای درسی خسته کننده وزارت آموزش و پرورش تدریس کند، چنین فجایعی از دل آن بیرون میآید.
منبع :دویچه وله فارسی
0 comments:
Post a Comment