محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ایران، روز یکشنبه ۱۸ ژانویه گفت که دستگاههای دولتی باید بتوانند به حساب مودیان مالیاتی دسترسی داشته باشد.
در پی کاهش شدید قیمت نفت، دولت ایران برای تامین منابع مالی بودجه سال آینده این کشور با مشکل روبروست.
مفتح گفت درآمدهای پیش بینی شده در بودجه سال آینده عبارت از درآمدهای نفتی، گمرکی و مالیاتی است. او گفت در حال حاضر فقط ۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات می‌پردازد، ۴۰ درصد اقتصاد از مالیات معاف است، و ۲۰ درصد هم از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.
مفتح گفت: «سازمان امور مالیاتی باید ابزار لازم را در دست داشته باشد تا مانع ۲۰ درصد فرار مالیاتی در اقتصاد کشور شود و انجام این مهم دسترسی به حساب‌های بانکی افراد است.»
او افزود که سازمانهای مالیاتی باید بتوانند اظهارات درآمدی اشخاص را کنترل کنند، و این یک روش متداول در دنیاست، و نباید به آن اصطلاح «سرک کشیدن» به حسابهای بانکی را داد.
به گفته مفتح در بودجه سال آینده ایران درآمد نفتی کشور ۷۰ هزار ملیارد تومان پیش بینی شده، که نسبت به سال جاری ۷.۵ درصد رشد دارد.
درآمدهای گمرکی ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به سال جاری ۲۲ درصد رشد نشان می‌دهد، و درآمدهای مالیاتی هم ۸۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده که رشدی معادل ۲۳ درصد نسبت به درآمدهای مالیاتی محقق شده سال جاری دارد.
بودجه سال آینده ایران هم اکنون در مجلس در دست بررسی است. با گذشت بیش از یکماه از تحویل لایح بودجه به مجلس، به دلیل کاهش شدید قیمت نفت در هفته‌های اخیر، هنوز نمایندگان نتوانسته‌اند بر سر کلیات لایحه به توافق برسند.
لازم به یادآوری است که قیمت نفت در بودجه سال جاری ۱۰۰ دلار تعیین شده بود، اما برای سال آینده آخرین شایعات از تعیین ۴۰ دلار برای هربشکه نفت حکایت دارد.
منبع :  العربيه.نت فارسى

http://goo.gl/HpY4G8