Wednesday, January 7, 2015




متنی از یک استاد رشته گرافیک و هنرهای تجسمی به محمد نوری زاد


یک استاد رشته گرافیک و هنرهای تجسمی: جناب دكتر نوری زاد، جنابعالی هم شأن مبارزه را لوث نموده و به وسيله‌ای برای كسب درآمد بدل كرده‌ ايد و هم عرصه هنر را به سخره گرفته و بی‌بها نموده ايد!
لازم به ذکر است متن زیر در زمان «برگزاری نمایشگاه تابلوها و تی شرت‌های نوری زاد» در آبانماه گذشته در اختیار سپیده‌دم قرار گرفت، اما به دلیل برخی‌ مشکلات از جمله حمله سازمان یافته حامیان دولت «تدبیر و امید» به سایت سپیده دم، انتشار این متن مدتی‌ به تعویق افتاد. نام این استاد به دلایل امنیتیِ اعلام نمی‌شود و نزد سایت سپیده دم محفوظ است.
*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *
دکتر محمد نوری زاد، مبارز نستوه و آزادیخواه که با صراحت تمام ارکان حکومت اسلامی از صدر تا ذیلش را دزد و «رانت خوار» می خواند دومین نمایشگاه عاشقانه‌اش را برگزار میکند.
نمایشگاهی از آثار نقاشی‌اش که از منظر هنری و كارشناسی به غیر از قیمت بومش، بیش از صدهزار تومان ارزش مادی ندارد. اما ایشان در نمایشگاه اول خود بر روی آن تابلوهای كم ارزش هنری خویش قیمتهایی از یک میلیون تا بيش از سی میلیون تومان ارزش گذاشته و فروخته بود. اینکه چه کسانی و به چه علتی آن آثار کم ارزش را با آن قیمتهای نجومی خریداری کرده اند چندان برايم قابل اهمیت نیست. شايد عده‌‌ای دوست داشته باشند تا پول خود را بدور بريزند تا بخشی از آن صرف مبارزه با بهائيت از سوی جناب دكتر نوری زاد شود.
اما پاسخ به چند سوال از سوی شخص جناب آقای نوری زاد در آستانه برپایی دومين نمايشگاه عاشقانه‌اش الزامی است:
۱: ایشان خود را در عرصه هنر نقاشی چه حساب کرده که چنان قیمتهایی را بر روی تابلوهای خود میگذارد؟ آیا ایشان گمان کرده که پیکاسوست؟؟ خود ايشان كه می گويند چيزی از هنر نقاشی نمی‌دانند، پس با چه معيار و ظوابط معمول هنری چنان قيمتهایی را بر روی آثارشان گذاشته بودند؟ يعنی عرصه هنر از نگاه ايشان تا اين حد بی‌قاعده است كه هر كسی قادر می باشد بر روی اثر هنری خود قيمتهای عجيب و غريب بگذارد؟
۲: خود ایشان بهتر از هر کسی میداند که ارزش هنری آثارش چه مقدار میباشد. کدام یک از کارشناسان هنری کشور بر روی آثار ایشان چنان قیمتهایی را گذاشته اند؟ و اگر گذاشته‌ اند بر اساس كدام معيار بوده است؟ من به عنوان تحصیل کرده رشته گرافیک و هنرهای تجسمی هیچ تکنیک یا شاخصی منحصر به فرد که باعث ارزشمندی یک اثر هنری گردد در تابلوهای ایشان ندیدم.
۳: خلق هر اثر هنری ارزشمند نیازمند وقت و فرصت بسیار است. ایشان که همیشه در گشت و گذار در شهرها، ملاقات با افراد مختلف، حضور در قدمگاه ... هستند. کی فرصت میکنند تا به هنرآفرینیهای گوناگون بپردازند، آن هم با این تعداد وسیع؟ تا بخشی را در تهران و بخش ديگری را در آمريكا به نمايش بگذارند. همین موضوع حکایت از سطح پايين آثار ايشان دارد و البته این احتمال هم هست که فرد دیگری این آثار را میکشد و ايشان به نام خود آنها را ارائه می كند.
۴: آیا جناب نوری زاد فکر نمیکنند چنین ارزشگزاری بر روی تابلوهای بی‌اهمیت از نظر هنری و مادی خود توهینی به هنرمندانی است که سالهاست عمر خود را صرف خلق آثار بدیع هنری کرده اند؟
و آخر اینکه آیا جناب آقای نوری زاد فکر نمیکند که چنین عملی به نوعی فرصت طلبی، کلاشی و سوءاستفاده از احساسات و قلبهای پاک افرادی است که ایشان با مشاطه گری خود را به عنوان یک مبارز آزادیخواه به آنان معرفی كرده اند می باشد؟ عده‌‌ای به خيال آنكه شما مبارزی آزادمنش هستيد ممكن است به حرف شما آن آثار بنجول را بخرند، شما با چه جرات و وجدانی آن مبالغ را دريافت نموديد؟ آيا اين كار خود نوعی دزدی و كلاهبرداری نيست جناب دكتر؟ مطمئنم كه به زشتی اين كار خود واقفيد زيرا در هيچ يك از نوشته‌ هايتان نديدم اشاره‌ای به قيمتهای نجومی تابلوهايت بكنيد، هميشه سخن از «نمايشگاه عاشقانه ها» «جوانان فلان در جوار عشق» ... اما هيچگاه اشاره‌ای نكرديد كه اين عشقها و عاشقانه‌ها را با چه مبالغ هنگفتی به خلق الله غالب نموده ايد. اگر سرداران سپاه و عمال حکومتی که شما منتقد آنها هستيد از نفوذ خود برای چپاول سرمایه‌های ملی سوءاستفاده میکنند، جنابعالی نیز از اطمینان و خوشبینی مردمی که از ظلم این ظالمین به ستوه آمده و جنابعالی را به عنوان فردی ظلم ستیز و آزادیخواه تصور میکنند سوءاستفاده کرده و آنان را چپاول میکنید. در ميان مبارزين و فعالين كشور افراد بسياری حضور دارند كه از شما سابقه‌ء مبارزاتی بيشتری داشته و نيز دست قوی در هنرهای مختلف دارند كه شما نيز كاملا با آنان آشنایی داريد اما هيچگاه از موقعيت مبارزاتی و شهرت خود برای كسب درآمد، آن هم با چنين قيمتهای افسانه‌ای استفاده نكردند. همهء هنرمندان از فروش آثار خود امرار معاش می كنند و اين كار بخودی خود هيچ اشكالی ندارد، اما با چه قيمتی؟
حقيقت ماجرا این است که آقای دکتر نوری زاد شهرت را برای پول و پول را برای شهرت میخواهد و برایش فرقی نمیکند که تا به منظور کسب خواسته‌های خود بسوی کدام قبله سجده کند. روزی با مجیزگویی و خدایگان کردن رهبرش به کسب درآمد میلیاردی مشغول بود و به مجرد آنکه چون دستمال بی‌مصرف به دور انداخته شد، امروز با چهره آزادیخواهی و تخریب خدایگان و مقتدای سابقش به خالی کردن جیب مردم خسته از جور بت ساخته شده بدست امثال جناب دکتر مشغول گردیده است. هر دو سوی اين سكه تنها يك نقش دارد و آن كسب ثروت و شهرت با استفاده از مشاطه گريست. بطور حتم اگر شامه‌ء فرصت طلبی جناب دكتر كه بسيار قوی نيز می باشد بویی حس كند كه می بايست جهت قبله را عوض نمايد بدون هيچ تاملی تغيير قبله خواهد داد و توجيه‌های آن زمانش را نيز در آستين دارد.
جناب دكتر نوری زاد، جنابعالی هم شأن مبارزه را لوث نموده و به وسيله‌ای برای كسب درآمد بدل كرده‌ ايد و هم عرصه هنر را به سخره گرفته و بی‌بها نموده ايد. حال بايد در اين نمايشگاه دوم تابلوهای كم ارزش خودتان را به بهایی سنگينتر قيمت بگذاريد. قيمتها ميبايست بسيار بيشتر از نمايشگاه قبلی باشد زيرا هم كتك خورده ايد و هم يك روز بازداشت شده ايد از اين رو می بايست قيمتها دو برابر شود.
نمی دانم بر روی كسی كه يك تی شرت ۱۰هزار تومانی را رنگ مالی میكند و به اسم عشق و عاشقی ۳۰۰هزار تومان می‌فروشد چه بايد نام گذاشت؟؟!! هنرمند؟! كاسب پيشه؟! فرصت طلب؟! سودجو؟! هر چه بناميم آزادمنشی و رادمردی و ظلم ستيزی نخواهد بود.
اطلاعیه نمایشگاه تابلوها و تی شرت های نوری زاد در لینک زیر:

منبع : سپیده دم 


0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page