Monday, May 4, 2015


گزارش سالانه وضعیت بهائیان ایران در سال 1393
لینک به منبع گزارش؛ http://on.fb.me/1JJJfl9
کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی در پایان هر سال با انتشار گزارشی درخصوص وضعیت بهائیان ایران سعی برآن دارد تا آنچه را که بر این جامعه وارد می‌شود را جهت اطلاع هم میهنان عزیز انتشار دهد.
سالی که گذشت، سال پر تنش و سر شار از تبعیض و آزار جامعه بهایی ایران بود. با وجود آنکه در چند سال گذشته فشار برجامعه بهایی ایران سیر صعودی داشت، با این وجود مسئولان جمهوری اسلامی منکر هرگونه تبعیض و فشار علیه شهروندان بهایی شده‌اند. مقامات ایران پیش‌تر نیز با وجود نقدهای که گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران وارد می‌کردند همواره این موارد را سیاسی و خلاف واقع نامیده است، اما گزارشات آزار و اذیت بهائیان در سال گذشته نشانگر نقض آشکارحقوق بشر درخصوص بهائیان ایران می‌باشد. در این گزارش به مورادی چند درخصوص وضعیت بهائیان در ایران می‌پردازیم.
محرومیت از تحصیل
با وجود آنکه دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه در سال ۱۳۹۳ مدعی شده است در ایران حقوق بهائیان ضایع نمی‌شود و هیچ فردی به دلیل بهایی بودن از تحصیل محروم نیست، اما دانشجویان بهائی در ایران به دلیل تنگ نظریهای جمهوری اسلامی همچنان بی‌نصیب از تحصیل در دانشگاه‌های کشور می‌باشند. این در حالی است که چون سالهای گذشته بهائیان به طور گسترده و اکثرا به بهانه نقض پرونده از تحصیل در دانشگاه‌های کشور منع شده‌اند. 
شادان شیرازی یکی از ده‌ها دانشجوی محروم از تحصیل است که با کسب رتبه ۱۱۳ کنکور سراسری در رشته ریاضی فیزیک از رفتن به دانشگاه منع شده است. همچنین تعدادی دیگری از شهروندان بهایی محروم از تحصیل که رتبه‌های بالایی در کنکور کسب کرده بودند برای بررسی مدارکشان به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده بودند اما شعبه یک دیوان عدالت اداری درخواست این دانشجویان محروم از تحصیل را به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۳رد کردو آنان راحائزشرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه ایران ندانست. 
همچنین دانشجویان محروم از تحصیل استان تهران طی شکایتی جداگانه از مراجع قضائیه خواهان رسیدگی به دلایل «عدم اجازه تحصیل» خود شده‌اند. پیش‌تر محمد جواد لاریجانی اعلام کرده بود: «مسوولان هیچ‌گاه به صرف بهایی بودن با پیروان این آیین برخورد نکرده‌اند، چراکه طبق قانون اساسی معتقدند هر شهروند ایرانی از حقوقی برخوردار است و نمی‌توان او را از حقوق مصرح در قانون اساسی منع کرد». 
شهروندان بهایی محروم از تحصیل که به دلیل نقض پرونده راهی به دانشگاه نبرده‌اند ویا دانشجویانی که در ترم‌های ابتدایی اخراج شدند؛ می‌توان به روحیه صفاجو، درسا دهقانی، فاران جباری، آناهیتا اتحادی، شادان شیرازی، فرنازروحانی، سرمدشادابی، میثاق محب‌پور و بهراد آذرگان نام برد.

آزار و اذیت و بهایی ستیزی در ایران
تبلیغات گسترده‌ای علیه شهروندان بهایی و آیین بهایی به طور سازمان یافته در سراسرکشور رواج پیدا کرده است و این روال چون سالهای گذشته همچنان ادامه دارد. به طور مثال در ایستگاهای مترو تهران با نصب تابلوهای تبلیغاتی علیه آیین بهایی وشهروندان بهایی برگ جدیدی از آزار علیه شهروندان بهایی توسط حکومت ایران رونمایی شد. در این پوستر‌ها عمدتا با حمله به جامعه سعی بر تخریب آیین بهایی دارند. با این وجود شواهد نشان از آن می‌دهد شهروندان جامعه ایران نسبت به غرض ورزی‌های جمهوری اسلامی آگاه هستند. 
امامان نماز جمعه در اکثر نقاط کشور نیز در خطبه‌های نماز جمعه شهرخود، با تاکید بر جاسوس بودن بهاییان ونجس خواندن آن‌ها و همین طورفرقه ضاله نامیدن آیین بهایی، خواستار اخراج آن‌ها از شهر خود شدند، بارز‌ترین آن‌ها رمضانی‌پور امام جمعه رفسنجان ونیز کرمی‌پور امام جیرفت است. 
همچنین آیت الله موسوی بجنوردی یکی از چهره‌های شناخته شده روحانیون مبارز در ایران که گرایشات اصلاح طلبی نیز دارند، شهروندان بهایی را ضد اسلام خواند و در نطقی دیگر بهائیان را فاقد حقوق شهروندی دانست. این در حالی است که حسن روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری، تاکید بر حقوق شهروندی تمامی هموطنان ایرانی داشته است.

در خصوص آزار و اذیت شهروندان بهایی در موارد متعدد، «کلیم جهانداری» شهروند بهایی ساکن بندر عباس بود که در روز ۲۵ بهمن ربوده شد. ربایندگان نا‌شناس، وی را به محل خلوتی برده و پس از ضرب و شتم بسیار، وی را تهدید به مرگ می‌کنند که اگر به تبلیغ دیانت بهایی ادامه دهد با واکنشی به مراتب شدید‌تر روبه رو خواهد شد. 
فرهود یزدانی دیگرشهروند بهایی در اواخر تیرماه سال ۱۳۹۳ در مراسم آب بازی در پارکی به همراه تعدادی دیگر از کسانی که در مراسم آب بازی حضور داشتند در شیراز دستگیر می‌شود. پس از دستگیری، همه بازداشت شدگان آزاد می‌شوند اما فرهود که حتی نقشی در بازی نداشته است و فقط از طریق فیس بوک به این مکان دعوت شده بود، صرفا به دلیل بهایی بودن به یکسال حبس محکوم و زندانی شد. 
در موردی دیگر در شامگاه ۱۲ آبان ماه ۹۳، افرادی نا‌شناس در روستای اوچ تپه (از توابع همدان) به منزل یک فرد بهایی به نام همتی هجوم برده، پنجره‌ها را شکسته و کف حیاط و بالکن منزل را با ریختن روغن سوخته، تخریب کردند. این افراد پس از نوشتن شعارهایی بر دیوارهای منزل بر علیه آیین بهایی و بهاییان محل را ترک کردند. 
همچنین در تاریخ ۱۶ آبان ماه در روستای دیگری از توابع همدان به نام امزاجرد، منزل یک خانواده بهایی به نام «اقدسی» توسط افرادی نا‌شناس به آتش کشیده شد. در این آتش سوزی، تعداد زیادی از اسباب و اثاثیه منزل، مدارک و اسناد زمین کشاورزی و مقادیری پول نقد، سوخته و از بین رفت. طبق بررسی و گزارش آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان، این آتش سوزی عمدی بوده است. 
از دیگر موارد نقض حقوق بهائیان در سال ۱۳۹۳ می‌توان به پخش اعلامیه تحریک آمیز علیه بهائیان در یزد اشاره کرد. افراد نا‌شناس در شهر یزد اقدام به پخش اعلامیه و شعارنویسی، علیه شهروندان بهایی کردند. پیش‌تر نیز در شامگاه ۲۲ خرداد ماه که برابر با عید میلاد امام دوازدهم شیعیان بود، در شهر یزد اعلامیه‌ای تحریک کننده و تهدیدآمیز علیه بهاییان شهر پخش شد. 
این اعلامیه بر درب منازل، بعضی خودروهای متعلق به شهروندان بهایی و دیوارهای بعضی اماکن و کوچه‌ها نصب شده بود. هم چنین در همین روز بعضی از دیوارهای منازل شهروندان بهایی توسط افرادی نا‌شناس با عبارات توهین آمیز شعارنویسی شد.

تخریب قبرستان‌ها
فشارهای حکومتی در سال ۱۳۹۳برای شهروندان بهایی افزایش چشمگیری یافته است، در این سال شهروندان بهایی با مشکلی قدیمی روبه رو شدند که یاد آورسالهای اولیه انقلاب بود. می‌توان با توجه به شواهد گفت تخریب قبرستان‌ها در آخرین سالهای ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد سیر صعودی داشت ودر سال ۱۳۹۳شکل رسمی به خود گرفت. 
هشت اردیبهشت سال ۱۳۹۳ گروهی وابسته به سپاه پاسداران اقدام به تخریب و خاک برداری در قبرستان بهائیان در شیراز کردند و به بهانه ساخت مجموعه فرهنگی، قبرستان بهائیان را که سه دهه از قدمت آن می‌گذشت وده‌ها شهروند بهایی در آنجا به خاک سپرده شده بودند را با خاک یکسان کردند. 
در مواردی دیگر در شهر سمنان برای صدور جواز دفن شهروندان بهایی از آن‌ها تعهد گرفته شد که بر روی سنگ قبر‌ها چیزی نوشته نشود واز ایجاد فضای سبز در مقابل قبر‌ها جلوگیری کنند. 
پلمپ قبرستان‌ها نیز از جمله آزار و اذیت تندرو‌ها درخصوص جامعه بهایی محسوب می‌شود، قبرستان محمود آباد اصفهان و گلستان جاوید اهواز سال گذشته پلمپ شد و اجازه دفن به شهروندان بهایی داده نشد. 
جلوگیری ازصدور اجازه دفن از موارد نادری بود که امسال شاهد آن بودیم مهنا سمندری نوجوان ۱۳ ساله بهایی بیش از یک ماه در سردخانه تبریز نگهداری شد و از دفن وی جلوگیری به عمل آمد که پس از آن ماموران امنیتی به طور مخفیانه جسد وی را در شهر دیگر (می‌اندوآب) انتقال دادند و بدون حضور والدین ومراسم مذهبی به خاک سپردند. 
زیبا روحانی دیگر شهروند بهایی تبریزی نیز سرنوشتی همانند مهنا سمندری داشت. 
همچنین بینا، متوفی بهایی ساکن اهواز نزدیک به ۳ ماه اجازه دفن نداشت.

وضعیت اقتصادی بهائیان
در خصوص کسب و کار نیز، بهائیان همانند سالهای گذشته دچار مشکلات زیادی شده‌اند. به طورمثال همزمان ۵۰ واحد کسب و کار در کرمان و ۲۳ واحد تجاری در رفسنجان پلمپ گردید و درچند محل کسب دیگر در شهرهای جیرفت، نجف آباد، نشتارود، تنکابن، یزد، قائم شهر مانع فعالیت‌های اقتصادی بهائیان شدند که آن را می‌توان از جمله فشارهای اقتصادی به شهروندان بهایی نامید. با تمام فشارهای که در گوشه و کنار کشورعزیزمان ایران وارد می‌شود، وضعیت در شهر سمنان به مراتب بد‌تر گزارش شده است وآخرین محل کسب بهائیان در شهر سمنان که عینک ‌فروشی یکی از شهروندان بهایی به نام «افراسیاب سبحانی» بود به دستور اداره اماکن آن شهر تعطیل شد. در این شهر حداقل ۱۶ مغازه پلمب و سه مرکز پخش لوازم بهداشتی، تعطیل و جوازکسب و کار آن‌ها باطل شده است. دو کارخانه تولیدی به نام‌های «پویا نوار» و «فرزان لنز» پلمب شده‌اند و تعداد زیادی از کارگران مسلمان و بهایی شاغل در آن بیکار شده‌اند.
جهت فشار بر جامعه بهایی حتی شهروندان بهایی که در محل‌ کسب و کار مسلمانان همکاری می‌کردند، با تحت فشار قرار گرفتن کارفرمایانشان، از کار اخراج شده‌اند. به عنوان نمونه اخراج یک مرد بهایی که در آژانس تاکسی تلفنی کار می‌کرد در سال گذشته نشان از فشار بر این جامعه خواهد بود. همچنین مواردی دیگر همچون فروشگاه عینک‌فروشی علی اکبر پورحسینی که بعد از بستن مغازه کلیه عینک‌های آن را که معادل ۲۰۰ میلیون تومان بود، ضبط و صاحب مغازه را هم به جریمه نقدی ۳۶۱ میلیون تومانی محکوم کردند. 
شرایط بهائیان در ایران همواره در سالهای گذشته بسیار اسفناک بوده است و در یکی دیگر از موارد آزار و اذیت بهائیان تفتیش بیش از ۲۰ خانه شهروندان بهایی شیراز در یک ماه مانده به آخر سال نمونه بارز این گونه فشار‌ها بود.

دستگیری اجرای حکم و بازداشت
پس از انقلاب و فتوا ازسوی بسیاری از روحانیون تندرو در ایران، فشار‌ها بر جامعه بهایی موجب بازداشت و قتل تعداد زیادی از هموطنان بهایی در ایران شد. در سال ۹۳ نیز بهائیان ایران با دستگیری، ضرب و شتم، تخریب اموال، تخریب گورستان‌هایشان ودستگیری اجرای حکم و بازداشتهای خود سرانه روبروشدند، همچنین دستگیریهای گروهی از جمله موارد شاخص نقض حقوق بهائیان بوده است. 
بازداشت ۱۷ تن از شهروندان بهایی در تهران و اصفهان که با یورش نیروهای امنیتی در اواخر بهمن ماه سال ۹۳ از جمله این موارد بوده است، ماموران امنیتی طی یک یورش بی‌سابقه به منازل شهروندان بهایی در شهر تهران و اصفهان حمله کرده و پس از تفتیش منازل، اقدام به دستگیری ۱۷ تن از این افراد کردند. 
بر اساس اظهارات نیروهای امنیتی تمامی بازداشت شدگان که در تهران بازداشت شده بودند که در شهر تهران به دادسرای ۳۳ اوین (شهید مقدس) منتقل شده‌اند و پرونده آن‌ها در ادامه بررسی‌ها به دادسرای ورامین ارسال خواهد شد. 
در راستای دستگیری و اجرای حکم بازداشت شهروندان بهایی در سال ۱۳۹۳ موارد زیادی قابل اشاره است. عدنان رحمت‌پناه شهروند بهایی ساکن شیراز که در دادگاه بدوی به ۱ سال زندان محکوم شده بود عینا در دادگاه تجدیدنظر به تایید رسید. 
«این حکم به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبلیغ دیانت بهایی از طریق فیسبوک و ارتباط با دوستان برای عدنان رحمت‌پناه صادر شده است و یکی از شواهد اصلی استفاده شده در دادگاه بر علیه وی عکسی بوده که یکی از دوستان عدنان ایشان را در وی تگ کرده بود» 
عدنان تنها شهروند بهایی نبود که در راستای فعالیت در فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی دستگیر و راهی زندان شدند. «ایرج لهراسب» و «طناز محمدی»، دو شهروند بهایی اهل یزد که هشتم تیر ماه به اتهام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به نفع بهائیان، دستگیر و در دوران بازداشت، محاکمه شدند. 
ایرج لهراسب به دو سال و طناز محمدی به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند و هم‌اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان یزد می‌باشند. 
«نیکا و نوا خلوصی»، دو خواهر بهایی اولین شهروندان بهایی بودند که، دهم فروردین ماه ۹۳، هنگامی که با خانواده‌ خود در سفر نوروزی بود، توسط مأموران امنیتی در شهر بابلسر بازداشت و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد. خواهر او، نیکا خلوصی را هم در همین روز در منزل شخصی بازداشت و به زندان مشهد منتقل کردند. 
دستگیری همه اعضای یک خانواده بهایی در تبریز در تیر ماه۱۳۹۳ توسط ماموران وزارت اطلاعات با ورود به خانه فرزاد بهادری، آقای بهادری و همه خانواده ایشان را دستگیر می‌کنند. این خانواده بعد از چند هفته قرار وثیقه سنگین آزاد شدند وچندین ماه است که دادگاه آن‌ها ادامه دارد. 
لاله مهدی‌نژاد دیگر شهروند بهایی است که آخرین شهروند بازداشت شده در سال ۹۳ است، وی درتاریخ۱۷ اسفند ماه در منزل شخصی‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

همچنین در پایان گزارش سالانه کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی درخصوص وضعیت سالانه شهروندان بهایی ایران، اسامی شهروندان بهایی که در سال ۱۳۹۳ خورشیدی برای اجرای احکامشان احضار و زندانی شدند، ذکر خواهند شد. 
سونیا احمدی ۵ سال حبس، نسیم باقری۴ سال حبس، نسیم اشرفی یک سال حبس، الهام فراهانی۴ سال حبس، شمیم نعیمی ۳ سال حبس، فردین اغصانی ۳سال، شهاب دهقانی ۴ سال حبس، نوید حقیقی وشهرام فلاح ۳ سال حبس، فرحناز مقدم ۳سال حبس تعلیقی، خسرو دهقانی ۳سال حبس، ایمان رشیدی ۳سال حبس، فریبرزباغی ۲سال حبس، شبنم متحد ۲سال حبس، سارنگ اتحادی، امیر معبودی، عدنان رحمت پناه، سوسن تبیانیان ۱ سال حبس، نوشین میثاقی و سهیلا اقدسی و ادیب شعاعی وندا فرصتی ۶ماه حبس و فرامرز لطفی، سروش گرشاسبی، ضیاءالله قادری ۳ ماه حبس گرفته‌اند.

کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهائی که نزدیک به ۳ سال از فعالیت خود می‌گذرد با توجه به رسالت انسان دوستانه و هویت حقوق بشر این کمپین امید دارد با توجه به شرایط سخت بهائیان در ایران، امسال سالی کم خطر و بدون تبعیض‌های موجود در ساختار حکومت جمهوری اسلامی ایجاد شود. ما ضمن قدردانی از تمامی هم میهنان ایرانی فارغ از دین و آیین آن‌ها، خواهان آن هستیم دست در دستان هم به سمت رشد جامعه پیش رویم و ایرانی آباد بدون تعصبات مذهبی و نژادی و جنسیتی را تجربه کنیم.




0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page