Thursday, June 11, 2015


حفظ میراث فرهنگی از مصادیق حقوق بشر است و همه ی شهروندان نسبت به آن مسوولیت دارند. سکوت و نظاره گری در برابر تخریب آشکار و گستاخانه ی میراث باارزش تاریخی و ملی نشانه ی تایید عمل و همراهی با تخریب گنندگان است.
از طرفی سکوت شهروندان باعث شده که خبر نابودی تدریجی خانه های تاریخی که تعدادی از انها جزو آثار ملی هم به ثبت رسیده، در شیراز تبدیل به امری معمول شود و تنها انگشت شمار کارشناسان میراث فرهنگی سری به علامت تاسف تکان می دهند.
همین چند روز پیش بود که خبر آمد تپه تاریخی هشت هزار ساله در دزفول با 20 میلیون تومان رشوه صاف شد.
حالا مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور ، امروز ۱۹ خرداد، خبر تخریب دو خانه تاریخی در شیراز را تأیید کرد.
امیری به ایلنا گفته: «این خانه‌ها طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی با کاربری موجود باید حفظ، نگهداری و مرمت می‌شد اما متأسفانه به‌طور کامل تخریب شده‌اند. »
یکی از کنشگران حوزه میراث فرهنگی استان فارس که نام او ذکر نشده در رابطه با تخریب مجدد بافت تاریخی شیراز گفته است دو خانه تاریخی متعلق به دوران پهلوی و قاجار که در پشت خانه سال گذشته تخریب شده بود، تخریب شدند. همچنین چند خانه که قبلاً نشانه‌گذاری شده بودند، اکنون تخلیه شده‌اند.
به گفته او، خانه تاریخی اکبری نیز اکنون به دلیل تخریب تمام خانه‌های اطراف‌اش در خطر است. او افزود: «در حال حاضر برخی سودجویان در ویرانه‌های این خانه‌های تاریخی در حال جمع‌آوری چوب‌های بازمانده از این خانه‌‌ها برای فروش هستند.»
خانه تاریخی اکبری مربوط به دوره زند – قاجار است و در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۰۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
۲۸ شهریورسال گذشته، ایسنا گزارش داد که خانه تاریخی «پورنواب» متعلق به دختر فتحعلی‌شاه و باقی مانده از دوره زند که «یکی از باارزش‌ترین خانه‌های تاریخی محله اسکندری در بافت تاریخی شیراز بود»، طی دو شب با «اعمال فشارهای فراقانونی»، به‌طور کامل تخریب شد.
این درحالی است که تخریب بافت تاریخی شیراز به علت اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ ۹ ماه پیش به دلیل پافشاری سازمان میراث فرهنگی و کنشگران این حوزه متوقف شده بود. با این حال، تاکنون به علت اجرای این طرح خانه‌های تاریخی بسیاری تخریب شده‌اند.
.............
منبع: رادیو زمانه
لینک اصلی: http://bit.ly/1B0Vp6I








0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page