Sunday, June 21, 2015

کازرون- کتیبه «کردیر» درکازرون فارس که بزرگترین کتیبه خط پهلوی دنیامحسوب می شود این روزها درحفاظت حداقلی به سرمی برد و یادگاری نویسی بر روی این کتیبه ارزشمند، آن رابا فرسایش جدی رو به رو کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، کتیبه باستانی کردیر در مجاورت روستای سرمشهد در ۸۰ کیلومتری کازرون و در ارتفاع ۳۰ متری از سطح زمین قرار دارد. این کتیبه در دوران ساسانیان و از زبان کردیر، یکی از برجسته ترین موبدان این دوره تاریخی و در زمان پادشاهی بهرام دوم نوشته شده است.
این کتیبه که بزرگترین کتیبه خط پهلوی دنیاست از سال ۱۳۱۸ و در ردیف ۳۳۶ فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اما پس از گذشت ۸۰سال از زمان ثبت آن تا کنون اقدام موثری برای حفاظت از آن انجام نشده است.
یک فعال میراث فرهنگی می گوید: در منطقه سرمشهد، مدت هاست که اهالی منطقه حساسیتهای خوبی در خصوص حفاظت از کتیبه کردیر دارند، بدون شک برای حفاظت اصولی از چنین اثر ارزشمند و بی نظیری باید اقدامات اصولی مانند فنس کشی متناسب با فضا، نورپردازی در شب، استقرار نگهبان دائمی برای کنترل کتیبه کردیر، نقش برجسته بهرام و شهر تاریخی سرمشهد و... را انجام داد. ولی چون کسی دلسوز اینگونه میراث فرهنگی نیست تخریب و یادگاری نویسی برروی این کتیبه ها ادامه دارد






0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page