Monday, July 27, 2015

سه ماه است که کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس بی حقوق مانده اند. می گویند. وضعیت بد غذای روزانه، خدمات خوابگاه و امکانات اوژانس پزشکی هم آنها را به جایی رسانده که راهی به جز اعتراض برایشان نمانده. این کارگران از .22 تیرماه تا دو روز دست به اعتراض زدند.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری از دور جدیدی از اعتراض و تجمع سه هزار کارگر این پالایشگاه در خیابانهای محوطه پالایشگاه خبر میدهد که منجر به درگیری با انتظامات داخلی و همچنین نیروی انتظامی شد. کارگران به قطعمدام آب و برق سایت ها و خوابگاهها در گرمای غیر قابل تحمل معترضند.
آنها زمانی محدود برای استراحت دارند اما نه چراغی هست برای روشنایی و نه کولر روشن است. کارگران در گرمای غیر قابل تحمل و در تاریکی حتی آب جهت استحمام و نظافت خودنیز محرومند.
کارگران پالایشگاه نفت و گاز ستاره خلیج بندرعباس که در شرایط بسیار بد آب و هوایی و گردوغبار مشغول به کارهستند از حداقل امکانات رفاهی و بهداشتی محرومند.
به نحوی که در ساعات گرم روز، آب مصرفی آنها در اثر گرمای زیاد هوا به حدی داغ می شود که نه تنها قابل خوردن نیست، بلکه نمی توان از آن برای شستشو استفاده کرد. پالایشگاه نفت و گاز ستاره خلیج بندرعباس نزدیک به هشت هزار کارگر دارد که از طریق شرکت های مختلف واسطه ای وپیمانکاری در این پالایشگاه به کار گمارده می شوند.
در هوای گرم و گاه بالای پنجاه درجه حتی یک یخچال جهت نگهداری مواد غذایی در این کانکس ها وجود ندارد که کارگران بتوانند از آن ها استفاده کنند. غذای کارگران بسیار بی کیفیت بوده ودسترسی به میوه و سبزیجات نیز در این اردوگاههای کار وجود ندارد.
کانکس ها فاقد تهویه بوده و به همین دلیل همواره آکنده از بوی عرق لباس کار و جوراب کارگران است. نه تنها این کانکس ها فاقد تلویزیون می باشند تا کارگران در پایان یک روز کار خسته کننده و وحشتناک حداقل بتوانند از اخبار و اتفاقات مطلع شوند بلکه کارگران حتی مجاز به استفاده از لب تاب های شخصی و وسائلی از این دست نیز نیستند.
کارگران 45 روز کار می کنند وسپس به یک مرخصی اجباری 15 روزه می روند. در شروع کار دو ماه حقوق آنها به گروگان گرفته می شود و از ماه سوم هم به طور کامل پرداخت نمی شود. تا آن جا که کارگران این پالایشگاه همواره در حدود پنج ـ شش ماه حقوق از پیمانکاران شرکت طلب کارند.
منبع: ایلنا، کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، منصور اسانلو(فعال سندیکایی)
http://bit.ly/1HQXjXg


0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page