Monday, August 10, 2015



در استان سیستان و بلوچستان میزان غلظت گرد و غبار روز یکشنبه ۱۸ مردادماه به ۳۴ برابر حد مجاز و ۱۲ برابر حد بحران رسیده‌است.
این رقم بسیار وحشتناک و نگران کننده است
علی ملاشاهی، کارشناس هواشناسی می گوید که سرعت وزش طوفان که به ۸۳ کیلومتر در ساعت رسیده: "براساس پیش‌بینی‌ها تا عصر امروز بر شدت طوفان افزوده می‌شود و سرعت آن به ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد."
به گفته ملاشاهی، شعاع دید بر اثر این طوفان به ۱۰۰ متر کاهش یافته است.
حلیمه عالی، نماینده ی زابل، زهک و هیرمند امروز در صحن علنی مجلس با انتقاد از وضعیت خشکسالی و محیط زیست این منطقه خطاب به معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:
" ۱۸ سال است که هامون خشکیده و هر روز خاک ها و شن های هامون را مردم سیستان استنشاق می کنند. ریه های ما خشکیده است."
وی با اشاره به تعطیلی امروز سیستان و بلوجستان براثر شدت گرد و غبار گفت: "منبع اصلی این گرد و غبار و شن های روان هامون است."
.....................
حقوق مردم سیستان و بلوجستان پوشالی است
سید باقر حسینی دیگر نماینده سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر از بی توجهی مسئولان محیط زیست و وزارت بهداشت به آلودگی هوای اخیر سیستان انتقاد کرد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دولت اقدامات جدی در تثبیت شن های روان داشته باشد، گفت: اما متاسفانه شاهدیم که هیچ اقدامی از سوی مسئولان استانی و شهرستانی برای رفع آلایندگی در خطه سیستان انجام نداده اند.
وی تاکید کرد: چه کسی پاسخگوی این تبعیضات ناروا و نبود امکانات عادلانه برای مردمان استان است، از روز گذشته تاکنون میزان آلایندگی به حدود شش هزار میکروگرم در متر مکعب است که ۱۲ برابر حد بحرانی و نزدیک به ۴۰ برابر حد مجاز است.
نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه هیچ اقدامی از سوی مسئولان استان در راستای برخورد با افزایش آلایندگی انجام نشده و نه سازمان حفاظت محیط زیست برای ثبت شن های روان اقدام کردند و نه مسئولان بهداشت و درمان برای رفع مشکلات بهداشتی مردم این استان عملکرد مثبتی داشتند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر سیستان وبلوچستان به دلیل توفان های شن، خشکسالی ۱۸ ساله اخیر و ریزگردها رتبه اول در بیماری های تنفسی مثل آسم و سل را دارا است، اما مسئولان استان بعضا مشاهده می کنیم که حاضر نیستند که ادارات را تعطیل کنند، نمونه ای که دیروز به طور کامل مشهود بود.
بادهای موسمی ۱۲۰ روزه و گرد و غبار شدید یکی از مشکلات قدیمی استان سیستان‌و‌بلوچستان است.
برخی از کارشناسان خشک شدن دریاچه هامون را از دلایل تشدید این وضعیت می‌دانند.
منبع: خبرگزاری مهر
http://goo.gl/R2XUhV
...................
کارگاه آموزشی شهروندیار


0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page