Monday, August 24, 2015





تالاب آلاگل بزرگترین تالاب‌استان‌گلستان در آستانه خشکی‌کامل قرار‌دارد
تالاب آلاگل ۲۵۰۰ هکتار مساحت داشته و عمق آب آن تا ۲٫۵ متر می‌رسیده است. این تالاب در چند کیلومتری مرزکشور ترکمنستان و در مرکز شوره‌زار بزرگ ترکمن صحرا واقع شده است . در این تالاب پرورش ماهیان آب شور زی دریای خزر به‌ویژه ماهی سفید و کپور رونق زیادی داشته است.
ایران ۳۵ تالاب خود را با مجموع مساحت ۱/۵ میلیون هکتار در فهرست اصلی پیمان رامسر ثبت کرده است. این تالاب‌ها دارای ارزش‌های زیست محیطی جهانی هستند و باید مورد حفاظت قرار بگیرند. برخی از این تالاب‌ها عبارتند از تالاب آلاگل، دریاچه امیرکلایه، دریاچه ارومیه، تلاب گاوخونی، گمیشان، فریدونکنار، انزلی و خوران و…
با آن‌که تالاب‌ها یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه کشاورزی هستند، اما کشاورزی بی ضابطه و خارج از ظرفیت‌های اکولوژیک آسیب‌های فراوانی به تالاب‌ها وارد کرده است. این امر به خصوص در کشورهای کم آبی مانند ایران تهدید جدی‌تری برای حیات تالاب‌هاست.
بخش کشاورزی در ایران با مصرف بیش از ۸۵ درصد از منابع آبی بزرگترین رقیب تالاب‌ها برای دستیابی به آب به شمار می‌آید و مسئول خشک شدن اکثر تالاب‌های غیرساحلی است که در فلات مرکزی ایران قرار دارند!
عیسی امامی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: "تنش آبی بالا رفته به گونه‌ای که دریای خزر ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر عقب‌نشینی کرده است."
منبع: سایت مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا
http://goo.gl/9aLStM
......................
سدسازی‌های بدون مطالعه و بی‌برنامه، حفر چاه‌های عمیق برای دسترسی به سفره‌های زیرزمینی آب برای تامین آب زمین‌های کشاورزی از جمله عوامل مهم از بین رفتن دریاچه‌ها و تالاب‌ها در ایران است.
کارگاه آموزشی شهروندیار


0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page