Tuesday, June 17, 2014




ارتش عراق چرا موصل را تسلیم داعش کرد؟


اشپیگل آنلاین غروب یکشنبه (۱۵ ژوئن) در گزارشی (http://goo.gl/iGRcgl ) پیرامون دلایل سقوط شهر موصل عراق می نویسد که تعداد زیادی از نظامیان عراقی ظرف ۴ روز گذشته به اربیل گریخته و می کوشند در صورت پیدا کردن بلیت با هواپیما به بغداد پرواز کنند.

یکی از سربازان به نام "تسکین" که سنی است به خبرنگار اشپیگل گفته است: "من در پادگان بودم که صدای شلیک توپخانه را شنیدم و خبر حمله افراد داعش به من رسید. با فرمانده خود تماس گرفتم و پرسیدم که چه باید کرد. او به من گفت که از بغداد دستور رسیده که سربازان موصل را ترک کنند."

این که گزارش اشپیکل آنلاین چقدر دقیق و تحقیق شده باشد یا نه، هنوز روشن نیست.

اما در این گزارش به نقل از پیشمرگه‌های کرد آمده است: "در راه موصل به اربیل تانک‌ها و زرهپوش‌های زیادی هستند که به وسیله خود نطامیان فراری منفجر شده اند و کنار جاده پر است از اونیفورم نظامیان." آن‌ها همچنین گفته اند که در شهرهای اطراف جنگ افزارهای ارتش عراق با بهائی اندک به فروش می رسند."

نظامیان فعلی عراقی، اعم از سنی و شیعه، در دوران نخست وزیری نوری المالکی به خاطر اعتقاد به دفاع از میهنشان وارد ارتش نشده اند، بلکه به این دلیل به این شغل روی آورده اند که کار دیگری نمی یافتند. به این دلیل، تسلیم شدن آن‌ها در برابر سه هزار رزمنده خونخوار داعش عجیب نیست.

تسکین به خبرنگار اشپیکل آنلاین گفته است:"آن‌ها دست کسی را که هنگام سیگار کشیدن گرفته باشند، قطع می کنند، هرکس را که ریشش درست نباشد به گلوله می بندند و به زنان تجاوز می کنند. ....من حاضر نبودم جانم را فدای مالکی کنم. او برای عراق کاری نکرده است."

در حالی که همه منابع تعداد جنگجویان را در حمله به موصل حدود سه هزار نفر اعلام کرده اند اشپیگل آنلاین می نویسد:"نظامیانی که به اربیل گریخته اند، از این که یک شهر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری را تسلیم ۸۰۰ جهادگر کرده اند خجالت می کشند، اما می گویند که تسلیم شهر موصل یک طرح از پیش تهیه شده بود و میان شهردار موصل، فرماندهان ارتش در این شهر و فرماندهان ارتش در بغداد بر سر این موضوع توافق شده بود."

توطئه احتمالی نوری المالکی

نوری المالکی در انتخابات ریاست جمهوری عراق آنقدر رای نیاورد که بتواند به تنهائی دولت را تشکیل بدهد. حتی ائتلاف او با گروه‌های شیعی نیز با توجه به اختلافاتی که با آن‌ها دارد ساده نیست. آیا ممکن است او برای ترساندن مردم عراق و تحکیم موقعیت خود در پشت توطئه باز کردن راه پیشروی داعش و متحدانش بوده باشد؟

وحشی گری‌های داعش اکنون دست کم سبب شده است که بخش اعظمی از شیعیان عراق از ترس شیعه کشی متحد شوند و به نیروهای امنیتی عراق بپویندند. مالکی اگر بتواند بر این موج سوار شود، می تواند در نقش ناجی عراق ظاهر شود، پشتیبانی بیشتر آمریکا و ایران را جلب کند و بر رقبای سیاسی خود پیروز شود. آن‌ها که نوری المالکی را از نزدیک می شناسند می گویند که او مرد بسیار زیرکی است و راه مانور دادن در بحران‌های بزرگ را خوب بلد است.

در واقع یکی از مهمترین مسببان شرایط دردناک امروز عراق همین آقای مالکی است. در نخستین انتخابات عراق حزب او در مجلس این کشور حتی دو کرسی از حزب ایاد علاوی که در میان سنی‌ها و لیبرال‌ها و سکولارهای عراق نفوذ زیادی داشت کمتر آورد، اما از طریق ائتلاف با مقتدا صدر و عبدالعزیز حکیم لیدر مجلس اعلای انقلاب اسلامی، که هردو دست پرورده جمهوری اسلامی بودند، دولت را تشکیل داد و بعدا عرصه را بر وزیران حزب علاوی چنان تنگ کرد که مجبور به ترک ائتلاف شدند. از آن به بعد، دولت شیعی مالکی نه تنها تلاشی برای حل اختلاف با سنی‌ها نکرد، بلکه با اعمال فشار بر سیاستمداران سنی بر اختلاف‌ها و کین توری‌ها دامن زد.

حقیقت تنش خونین عراق، تا چند روز دیگر از پرده بیرون می افتد.

جواد طالعی


یک فرمانده ارتش آزاد : "داعش" از سوی نظام های سوریه، ایران و عراق حمایت می شود

عمار الواوی دبیر ستاد فرماندهی مشترک ارتش آزاد سوریه در مصاحبه با شبکه ''العربیه'' گفت که تشکیلات دولت اسلامی عراق و شام مرتبط با القاعده موسوم به ''داعش'' از گروه هایی تشکیل شده است که با نظام های حاکم در سوریه، عراق و ایران در ارتباط هستند.

http://goo.gl/3Q4yIc

مصطفی رحمانی مدیر ارشد اجرایی سایت هرانا انگليسي نیز مطالبی با "ذکر منابع" گرد آوری کرده که توضیح میدهد چگونه رژیم ایران توسط داعش به اهداف خود در منطقه می رسد.

گزارش کامل در لینک زیر:

منبع : سپیده دم





0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page