Monday, February 16, 2015


امید کوکبی: تعهد علمی حکم می‌کند 

رنج‌های زندان را تحمل کنم

امید کوکبی، دانشجوی نخبه دکترای فیزیک که در حال حاضر در زندان اوین زندانی است، نخستین دانشجوی دکترایی است که برنده جایزه آزادی و مسئولیت‌پذیری علمی شده است. او در پیامی به همین مناسبت گفته است که تمامی اتهام‌های نسبت داده‌ شده به او دروغ هستند.
به‌گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در مراسم اهدای جایزه آزادی و مسئولیت‌پذیری علمی سال ۲۰۱۴ به امید کوکبی که توسط انجمن پیشرفت علوم آمریکا (AAAS) برگزار شد، پیام این دانشجوی نخبه زندانی خوانده شد.
انجمن پیشرفت علوم آمریکا گفته است که جایزه آزادی و مسئولیت‌پذیری علمی سال ۲۰۱۴ به‌دلیل «موضع شجاعانه» امید کوکبی و «قبول تحمل زندان به جای عدول از مواضع اخلاقی خویش در استفاده نکردن از دانش علمی خود برای مقاصد مخرب و برای تلاشش در ایجاد امید و آموزش به سایر زندانیان» به او اهدا شده است.
امید کوکبی، ۳۲ ساله، دانشجوی رشته فیزیک اتمی دانشگاه‌ تگزاس آمریکا چهار سال است که در قرنطینه بند ۷ زندان اوین نگهداری می‌شود. او که بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در سفر به ایران بازداشت شد، به ۱۰ سال حبس به اتهام «ارتباط با دول متخاصم» محکوم شده است.
مراسم اهدای جایزه آزادی و مسئولیت‌پذیری علمی در شهر سن خوزه ایالت کالیفرنیا در آمریکا برگزار شد و هرب برک، استاد دانشگاه تگزاس در آستین، دانشگاهی که امید کوکبی پیش از دستگیری در آن‌جا تحصیل می‌کرد، پیام این دانشجوی زندانی را ارائه داد.
«کشورم را دوست دارم و قدمی به زیان ملت ایران بر نمی‌دارم»
امید کوکبی در پیام خود نوشته است:
«اسیر شدن طولانی‌مدت در زندانی که بر اساس هیچ‌کدام از معیارهای حقوقی نیست و نه به نفع منافع ملی ایران و نه منطبق بر موازین بین‌المللی و پذیرفته شده سیاسی و حقوق بشری است، برای من شوک دردناکی است.»

کوکبی با بیان این‌که تمام اتهامات وارده بر او «کذب بوده»، افزوده است که کشورش را دوست دارد و ھیچ‌گاه قدمی به زیان مردم ایران برنمی‌دارد.
این دانشجوی زندانی گفته است: «من فقط یک پژوهشگر علمی بوده و هیچ‌گونه عملکرد و دیدگاه سیاسی نداشته‌ام اما برای مجبور کردنم به همکاری در نهادهایی که دلخواهم نبودند و به سود ایران و جهان عمل نمی‌کردند، چنین حکم غیرعادلانه‌ای صادر کردند.»
به‌گفته کوکبی از او خواسته‌اند یا همکاری در راستای پروژه‌های هسته‌ای مورد نظر مقامات حکومتی ایران را بپذیرد یا ۱۰ سال زندان را تحمل کند.
او در همین رابطه نوشته است: «بدیهی است که تعهد اخلاقی و علمی من حکم می‌کند که تحمل رنج‌های زندان برای شخص من و خانواده‌ام بهتر از تحمیل رنج به جامعه بشری است.»
امید کوکبی در پیام خود تعهد اخلاقی دانشمندان را «دست نگه داشتن آن‌ها از هر گونه همکاری» در پروژه‌هایی دانسته که برای بشریت مخرب هستند و «می‌توانند مربوط به تسلیحات کشتار جمعی، تخریب محیط زیست، سوءاستفاده از علم در مسائل ایدئولوژیک و اطلاع‌رسانی علمی غلط و گمراه‌کننده برای سوءاستفاده دولت‌ها و شرکت‌ها باشند.»
امید کوکبی سال گذشته در یک نامه سرگشاده گفته بود که دستگیری وی پس از آن صورت گرفت که پیشنهاد همکاری با مأموران امنیتی روی یک پروژه تحقیقاتی نظامی را رد کرده بود.
کوکبی که مدرک کار‌شناسی خود را در دانشگاه صنعتی شریف در دو رشته فیزیک کاربری «رشته دکترای پیوسته فیزیک» و مهندسی مکانیک به اتمام رسانده است، پس از دریافت بورس تحصیلی از اتحادیه اروپا، دوره کار‌شناسی ارشد و دکترای خود را در رشته فیزیک اتمی با گرایش لیزر، در مرکز تحقیقات فوتونیک اروپا در بارسلونای اسپانیا به انجام رساند.
این دانشجو برای ادامه تحصیل با دریافت بورسیه از دانشگاه تگزاس آستین آمریکا راهی این کشور شد و دکترای خود را در رشته فیزیک با گرایش پلاسما گرفت.
کوکبی که هر سال دو بار در زمان تعطیلات دانشگاهی برای دیدار با خانواده خود به شهر گنبد کاووس ایران سفر می‌کرد، در آخرین سفر، هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد و ۳۶ روز در انفرادی بود.
اتهام کوکبی نخست «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» اعلام شد و سپس «جاسوسی» هم به آن اضافه شد، اما در ‌‌‌‌نهایت با تبرئه شدن از این اتهام‌ها، وی را به ارتباط با دولت آمریکا متهم کردند.
چندی قبل، ۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک به رهبر ایران نامه‌ نوشتند و خواهان آزادی امید کوکبی شدند. همچنین در ماه دسامبر ۲۰۱۴، ۱۶۱ تن از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره‌های دکترا به دفاتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس ایران نامه‌ای نوشتند و خواستار رسیدگی به پرونده امید کوکبی و آزادی او شدند.


منبع : سپیده دم 




0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page