Saturday, February 14, 2015




کریستینا فرناندز کریشنر، رئیس جمهوری آرژانتین از سوی دادستانی به تلاش برای پنهان کردن نقش مقامات جمهوری اسلامی ایران در بزرگترین حادثه ترویستی این کشور متهم شد.

این اتهام که اکنون به صورت رسمی علیه کریستینا فرناندز کریشنر مطرح شده باید از سوی قاضی بررسی شود. طرح اتهام برای پنهان کردن دست داشتن حکومت اسلامى در بمبگذاری مرکز یهودیان در بوینس آیرس در ۶۲ صفحه در اختیار دادگاه فدرال قرار گرفته است.

این در حالی است که جسد بی جان آلبرتو نیسمان، دادستان پیشین پرونده موسوم به آمیا هجدهم ژانویه در آپارتمانش کشف شد. چهار روز پیش از آن، وی رئیس جمهوری آرژانتین را به تلاش برای سرپوش گذاشتن بر مسوولیت مقامات جمهورى اسلامى در این بمبگذاری، در ازای دستیابی به قراردادهای نفت و گاز متهم کرده بود. این دادستان، یک دهه درباره جزئیات پرونده بمبگذاری سال ۱۹۹۴میلادی در بوینس آیرس تحقیق کرده بود.

ترور اخير آلبرتو نيسمن، دادستان ارشد آرژانتينی، مسئول تحقيقات در مورد بمب گذاری آميا مرکز فرهنگی يهوديان در بوئنوس آيرس در سال ۱۹۹۴ که يکی از بزرگترين عمليات تروريستی در نيمکره غربی قبل از ۱۱ سپتامبر است، عکس العمل های خشمگينانه ای را در سراسر جهان ايجاد کرده است. برخی اين قتل را بدليل حذف بيرحمانه نيسمن، يكی از بالاترين مقامات قضايی آرژانتين كه مسئول تحقيقات حول اين جنايت بود، جدی تر از خود بمب گذاری آميا ناميده اند. پيشنهاد بمب گذاری آميا دستور کار جلسه شورای عالی امنيت ملي رژيم ايران در ۱۴ اوت ۱۹۹۳ در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر در تهران بود. 
رياست جلسه را رييس جمهور وقت علی اکبر هاشمی رفسنجانی بر عهده داشت. يک فتوا برای بمب گذاری توسط آيت الله حجازی از دفتر عمليات مخصوص ولي فقيه صادر شد. حسن روحانی که در آن زمان نماينده ويژه ولی فقيه و دبير شورای عالی امنيت ملی رژيم بود جزو تصميم گيران در اين جلسه بود. همانطور که بعدا افشا شد، تصميم گيری، طرح و انجام عمليات اين جنايت مستقيما از تهران صورت گرفته است. نيسمن زمانی که برای شهادت در پارلمان آماده ميشد، از اطلاعات بسيار بيشتری آگاه بود که براساس آن، مقامات آرژانتينی را به تلاش برای حفاظت از مقامات رژيم ايران در برابر اتهامات تروريستی در ازای توافق تجاری متهم کرده بود.

رئیس جمهوری آرژانتین به همراه هکتور تیمرمان، وزیر امورخارجه این کشور همچنین به تلاش برای حذف نام مقامات جمهورى اسلامى از فهرست پلیس بین الملل در سال ۲۰۱۳ میلادی متهم است. بمبگذاری در مرکز یهودیان بوینس آیرس، آمیا 
۸۵ کشته برجا گذاشت.




0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page