Tuesday, May 5, 2015

محمدرضا شجریان، خواننده‌ی مشهور موسیقی سنتی ایران در یک مراسم عمومی، سکوت درباره‌ی ممنوعیت فعالیتش در داخل ایران را شکست و از این موضوع گلایه کرد.
آقای شجریان که برای سخنرانی در “همایش بین‌المللی حافظ” در دانشگاه آزاد اسلامی دعوت شده بود، پس از بیان سخنانی کوتاه درباره‌ی شعر حافظ، در اظهاراتی کنایه‌آمیز خطاب به حاضران در همایش گفت: «‌زیاده‌گویی نمی‌خواهم بکنم. من با زبان دیگری با شما باید صحبت بکنم اما از آن‌جایی که هر چه باید می‌خواندم خوانده‌ام و پس از این هرچه بخوانم زیاده‌گویی و زیاده‌خوانی و باعث آبروریزی است، چندین سال است که اجازه ندارم در مملکت خودم برای مردمان خودم بخوانم.»
او پیش از این جملات گلایه‌آمیز، گفته بود که حافظ “همیشه” برایش «معلم، مربی، پدر و همه‌ چیز بوده است».
بعد از سخنان شجریان، تصنیف‌ مشهور “در آستان جانان” با صدای او در سالن برگزاری همایش پخش شد؛ آن هم در حالی که دوربین، روی چهره‌اش قرار داشت و وی را درحال زمزمه این تصنیف نشان می‌داد.
محمدرضا شجریان بعد از همراهی‌اش با معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مورد خشم مقامات جمهوری اسلامی قرار گرفت به طوری که کنسرت‌های او در نزدیک به هفت سال گذشته به خارج از کشور محدود ماند و بعد از سال ۸۸، اجازه‌ی برگزاری کتسرت به وی در داخل ایران داده نشد.
با این وجود، با پیروزی حسن روحانی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری اسلامی و ابراز علاقه‌ی او به صدا و شخصیت شجریان در مستند تبلیغاتی‌اش و نیز در جریان مناظره‌های انتخاباتی، این امیدواری در بین دوست‌داران استاد آواز ایران ایجاد شده بود که بتوانند یک بار دیگر صدای او را به صورت زنده در ایران بشوند.
خواسته‌ای که نه تنها محقق نشد که در دی‌ماه سال گذشته، سخنگوی وزارت ارشاد دولت روحانی در سخنانی گفت که شجریان پیش از فعالیت دوباره در داخل ایران، «باید رفتارهای گذشته خود را جبران کند و به موسیقی ایرانی و اسلامی برگردد».
حسین نوش‌آبادی در سخنانی که با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شد، خواهان آن شده بود که استاد آواز ایران، «خود را به آرمان‌ها و برنامه‌های نظام نزدیک‌تر کند».
آقای نوش‌آبادی، به فاصله‌ی چند روز پس از این اظهارات، در تلاشی برای تلطیف مواضع پیشینش، به روزنامه شرق گفت که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، شجریان را «دوست دارد» و علی جنتی، “وزیر ارشاد” نیز به وی «علاقه‌مند است»، اما کسانی در خارج از وزارت ارشاد، به دلیل «موضوعات و حاشیه‌ها که در یکی دو دهه اتفاق افتاده»، مخالف فعالیت او هستند.
این مقام “وزارت ارشاد” در عین حال، اضافه کرد که اگر شجریان «کمی جلو بیاید و به ملت و آرمان‌های خود این کشور وفادار باشد، قضیه حل خواهد شد».
این در حالی است که شجریان در مهرماه ۱۳۹۲ در گفتگویی با روزنامه “شرق” از مواضعش در جریان اعتراضات سال ۸۸ دفاع کرده و گفته بود: «وقتی جامعه یک‌دفعه دچار شوک می‌شود، ناخودآگاه هنر را به‌دنبال خود می‌کشد. هنر دیگر نمی‌تواند در اینجا ساکت بنشیند و تنها دنبال عاشقی و دلداگی‎‌هایش باشد. اینجاست که هنرمند به سراغ حرف دل مردم می‌رود… هنرمندانی که با مردم هستند و زندگی‌شان صرفا برای این است که مردم خوش باشند، با دیدن این حالات بد، حال‌شان بد می‌‎شود و مجبورند با مردم هم‌دردی کنند.»
منبع : تقاطع

0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page