Wednesday, September 30, 2015



خبرگزاری هرانا- دختر نوجوانی به نام زهرا آبادیان در شهرستان ماهشهر خود را به دار آویخت.




پخش نشدن برنامه «خندوانه» باعث شده تا جملات طنز انتقادی مختلفی درباره صدا و سیما و برنامه‌های آن در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این جملات طنز به ماهیت برنامه‌های مختلف صدا و سیما می‌پردازد.
به عنوان مثال یکی از این طنزهای انتقادی بدین شرح است:
«هيچ دقت كردين بعد از سه روز عزاي عمومي،تنها برنامه صدا و سيما كه پخش نشد خندوانه بود بقيه برنامه ها پخش شد. يعني بقيه برنامه‌ها هميشه در حالت عزاي عمومي هستن.»
پخش برنامه «خندوانه» از شبکه نسیم بعد از اتفاقات مِنا و اعلام عزای عمومی متوقف شده است.
....................
کارگاه آموزشی شهروندیار




۲۰ تن از چهره های نامدار هوادار حقوق بشر و فعال مدنی در کشور، از اندیشمندان جهان یاری خواسته‌اند:
آنان در نامه ای خطاب به همه آزاد اندیشان جهان خواستار آن شده‌اند که برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام محمدعلی طاهری، که صرفا به دلیل عقاید وی صادر شده است به میدان آیند.
در ابتدای نامه این هواداران حقوق بشر به ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره شده که استفاده هر فردی از حق آزادی عقیده و بیان را مستلزم آن دانسته‌اند که کسی از داشتن عقیده خود بیم و نگرانی نداشته باشد و قانون اساسی جمهوری اسلامی هم تاکید دارد که هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای خاص مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
در ادامه نامه آمده: محمد علی طاهری بنیانگذار عرفان کیهانی (حلقه) در ایران است و در حالیکه دارای فعالیت های قانونی و مجاز بوده، با اعلام ممنوعیت های ناگهانی بازداشت و روانه ی زندان گردید. او که به طور ناعادلانه به ۵ سال حبس محکوم شده بود، در زمان نزدیک به اتمام دوران حبس اش و در داخل زندان با اتهامات جدیدی مواجه شد که منجر به صدور حکم اعدام برای وی شده است. دادگاه انقلاب در جلسه ای غیر علنی او را محکوم به اعدام کرده است. جرم او ارتداد و افساد فی الارض اعلام شده است. جرمی که نه تنها به اندیشه ی افراد مربوط می شود بلکه اساسا در مورد محمد علی طاهری بی پایه و اساس است، زیرا وی بارها بر مسلمان بودن خویش شهادت داده است.
نویسندگان خواستار آزادی محمدعلی طاهری و همه زندانیانی شده اند که به جرم اندیشه در زندان به سر می برند و با مجازات اعدام به جرم تفکر مخالفیم.
درخواست امضا کنندگان نامه از اندیشمندان جهان این است که: از آنجا که مجازات مرگ به جرم تفکر، اتفاقی دردناک و واکنش برانگیز برای هر انسان آزاد اندیشی در هر کجای دنیاست، ما امضا کنندگان این نامه، هر کدام به سهم خود، برای داشتن جهانی آرام تر و عاری از خشونت و تعصب، از شما در هر جایگاه و زبان و ملیت و اعتقادی که هستید، می‌خواهیم از لغو این حکم حمایت کنید.
این نامه را افراد زیر امضا کرده‌اند:
نسرین ستوده- حقوق‌دان، گوهر عشقی- مادر ستار بهشتی از جان‌باختگان اعتراضات ۱۳۸۸، شهناز کمالی مادر مصطفی کریم‌بیگی از جان‌باختگان اعتراضات ۱۳۸۸، فخرالسادات محتشمی‌پور- فعال سیاسی، اکرم نقابی- مادر سعید زینالی از جان‌باختگان ۱۸ تیر ۷۸، شعله پاکروان- بازیگر تئاتر؛ مادر ریحانه جباری، محمد ملکی اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب ۱۳۵۷ا، سماعیل مختاری-پدر محمد مختاری از جان‌باختگان زندان کهریزک۱۳۸۸، محمد نوری‌زاد- کارگردان و روزنامه‌نگار، اسماعیل مفتی‌زاده- فعال حقوق‌بشر، محمد موسوی- موسیقی‌دان، بابک احمدی- پژوهشگر فلسفه، صادق زیباکلام- استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، مصطفی بادکوبه‌ای شاعر، میلاد کیایی- موسیقی‌دان، جعفر پناهی- کارگردان سینما، مهدی خزعلی فعال سیاسی، و علیرضا جباری، محسن حکیمی، فریبرز رئیس‌دانا از اعضای کانون نویسندگان ایران




در حاشیه قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان ایران در آسیا
طرح از علی میرایی / روزنامه‌ی قانون




خبرگزاری «تسنیم» گزارش تصویری‌ای را کار کرده است از تحصن اعتراض‌آمیز یک جانباز جنگ به نام «مختار حاجی عسکری» که جانبازی ۵۰ درصد است. این جانباز در برابر ساختمان بنیاد شهید چادر زده است و به همراه اعضای خانواده‌ی خود در این چادر زندگی می‌کند. اعتراض مختار حاجی عسکری به آن‌چه است که او «وعده‌های تحقق‌نیافته‌ی برخی مسئولان درباره‌ی خود» می‌نامد.
بر روی یکی از پلاکاردهای اعتراض خود این جانباز چنین نوشته است:
«اگر به جای دفاع از وطن به فکر مال‌اندوزی بودم اکنون اینجا نبودم.»
عکاس: عرفان کوچاری






«خط تولید یک شرکت متخلف سوسیس و کالباس روز دوشنبه با حضور رییس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در دماوند پلمب شد.» 
- ایرنا -








Tuesday, September 29, 2015



خبر دست دادن مقامات ایرانی با رئیس جمهوری آمریکا در حالی تایید می شود که نمایندگان مجلس ایران تهدید کرده بودند در صورت تایید آن ساکت نخواهند نشست.




خبرگزاری هرانا – زمان رسیدگی به اتهام رابطه نامشروع دون از زنا منتسب به آتنا فرقدانی و وکیل او محمد مقیمی تعیین شد.


خبرگزاری هرانا ـ به گفته معاون اجتماعی ناجا ۳ مورد از تعطیلی‌ کنسرت‌ها مربوط به نرسیدن خود گروه بوده، ۳ مورد را حراست وزارت ارشاد مجوز نداده، ۲ مورد حکم قضایی داشتند و ۶ مورد نیز توسط اماکن نیروی انتظامی مجوز دریافت نکردند.




به این تصاویر از روستای حسین زهی، در استان سیستان و بلوچستان ایران به دقت نگاه کنید! چه چیزی به ذهن شما خطور می کند؟
آیا جوانان این روستا در حال گذراندن اوقات فراغتشان هستند؟ پاسخ خیر است.
حدود ۱۵ سال است ( از سال ۱۳۷۸ ) که مردم و دانش آموزان روستای حسین زهی برای تردد بین روستاها از جمله اسحاق بازار و شرکت در کلاس درس و یا خرید مایحتاج روزانه به جای عبور از روی پل ، از روی سیم بکسل برق بر روی رودخانه عبور می کنند و تا این تاریخ هنوز اقدامی برای احداث سازه پلی به طول چند متر انجام نشده است .
به گزارش هرانا به نقل از ایرانا، روستای حسین زهی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
این روستا در دهستان پیرسهراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز از سوی مرکز بهداشت ، جمعیت آن ۳۲۷ نفر (۶۲خانوار) و در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر چابهار واقع است. تصاویر از علی اصغر افتاده
...................
توضیح شهروندیار: این خبر در سال گذشته منتشر شده و به درخواست همراهان محلی شهروندیار که در این منطقه زندگی می کنند باز نشر شده است. دلیل باز نشر این خبر بی توجهی مسئولین برای رفع این مشکل بوده که در سال گذشته بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشته
.............................
منبع: هرانا به نقل از ایرانا / لینک: https://goo.gl/vVdzuf
صحنه های عصر حجر در چابهار / گزارش تصویری












نيلوفر اردلان، بازيكن تيم فوتسال زنان ايران مى گويد به خاطر عشق به فوتبال، حتى از مهريه اش گذشته است اما همسرش در ازاى پاسپورت او، چيزهاى ديگرى مى خواست!من این بازی را از دست دادم، اما نمی خواهم بازی های بعدی را از دست بدهم.
نيلوفر اردلان: سر بازی های گوانگ جو آقای توتونچی به من گفت ثابت کن زندگی را دوست داری و مهرت را ببخش. من هم مهرم را بخشیدم. حالا سر بازی های آسیایی مالزی ایشان از من بهای دیگری خواست. ایشان به من گفت بقیه بهای یک زن را ببخش تا من پاسپورت را به تو بدهم.
سوال: چه بهایی؟
نيلوفر اردلان: نفقه و اجرت المثلی که به زن تعلق می گیرد و من احساس کردم که دیگر به عنوان یک زن در معرض توهین قرار گرفته ام. یک روزی این ماجرا و فوتبال برای من تمام می شود. اصلا همین امروز تمام می شود. حداقل حقم را به عنوان یک زن بگیرم.
متن كامل مصاحبه را در زیر بخوانید:
خرده نگرفت که ماجرا را عمومی کردید؟
نه. من این کار را با مشورت انجام دادم. به آقای توتونچی (همسرم) هم گفته بودم. من گفتم من دوست ندارم قضیه این طور پیش برود، ولی ایشان گفتند من مشکلی ندارم و شما می توانید قضیه را رسانه ای کنید. با وجود این که خیلی تلاش کردم این قضیه اتفاق نیفتد، اما آقای توتونچی با این دست آویز که قانون با من است، من را کلافه کرد.
آخر من ورزشکار هیچ راهی ندارم؟ یک نفر لااقل به من کمک بکند که من حقم را بگیرم. الان من مسابقات آسیایی را از دست دادم. وقتی من پاسپورت ندارم، انگار مانع اشتغال من شده اند. من دو سال دیگر می خواهم وارد عرصه مربی گری بشوم، وقتی پاسپورت به من داده نمی شود، من کجا می توان مربی گری کنم؟
با کدام تیم ملی می توانم هماهنگ باشم؟ شاید بخواهم کلاس های مربی گری را در کشورهای دیگری بگذرانم. این مشکل پاسپورت من یک معضل بزرگ برای من است. در صوتی که ایشان می گوید من مشکلی برای ادامه کار ندارم. اما با این کار آقای توتونچی عملا دیگر کاری از من ساخته نیست.
من جزو مربیان برتر پایه هستم، خودم هم از اول برنامه ام این بوده که بعد از این که بازیکنی را کنار بگذارم، مربی بشوم. این شرایط من را اذیت کرده و نمی توانم بابت این قضیه سکوت کنم. چرا که به خاطر این کار مهرم را بخشیدم. سر بازی های گوانگ جو آقای توتونچی به من گفت ثابت کن زندگی را دوست داری و مهرت را ببخش. من هم مهرم را بخشیدم. حالا سر بازی های آسیایی مالزی ایشان از من بهای دیگری خواست. ایشان به من گفت بقیه بهای یک زن را ببخش تا من پاسپورت را به تو بدهم.
چه بهایی؟
نفقه و اجرت المثلی که به زن تعلق می گیرد و من احساس کردم که دیگر به عنوان یک زن در معرض توهین قرار گرفته ام. یک روزی این ماجرا و فوتبال برای من تمام می شود. اصلا همین امروز تمام می شود. حداقل حقم را به عنوان یک زن بگیرم.
آن هایی که بیرون از ماجرا ایستاده اند، چه می گویند؟
من دوست نداشتم این قضیه را مطرح کنم، ولی وقتی دیدم در فضای مجازی مردم دارند حرف های بی ربطی می زنند و می گویند این خانم حتما مهرش را اجرا گذشته و یک سری افکار منفی باعث شد که من این کار را بکنم. من خواستم مردم را با این قضیه آگاه کنم و بیشتر از این دوست ندارم وارد مسائل شخصی زندگی ام بشوم. من می خواهم بگویم به خاطر بازی های آسیایی کره جنوبی مهرم را دادم.
ای کسانی که این قضاوت ها را می کنید و از بعد ملی به قضیه نگاه نمی کنید، من یک بار دینم را به آقای توتونچی ادا کردم و حالا نوبت ایشان است. یک سری مسائل در زندگی وجود دارد که شاید بازگوکردنش درست نباشد، اما این را می دانم که به تنهایی این کار را انجام ندادم و با خانواده ام و حتی آقای توتونچی هم مطرح کردم و ایشان گفتند تو قهرمان ملی هستی و مختاری و می توانی موضوعت را رسانه ای کنی و حقت را بگیر.
من هم به عنوان یک زن، یک مادر، یک ورزشکار، به عنوان کسی که در بازی های اردن نماد حجاب اسلامی بود، و کاپیتان تیم ملی فوتبال بوده و با تصمیم من با حجاب آن ها بازی نکردیم و به خاطر حجاب اسلامی این بازی ها را کنار گذاشتیم، دنبال حقم هستم. الان هم که من دوست دارم که قانون مملکت به من کمک بکند که با این مشکل رو به رو بشوم. چطور قانون مملکت درباره آقاینی که مشکل سربازی دارند و ورزش می کنند، کمک می کند؟ حداقل برای من نوعی هم وجود داشته باشد. حق من این نبود. من جزو اولین کسانی بودم که در فوتسال بودم. من در ۱۵ سالگی خانم گل فوتبال کشورهای اسلامی شدم. برای چه من نباید باشم؟
نقدی که وجود دارد این است که ممکن است این ماجرا پس لرزه هایش زندگی شخصی شما با همسرتان را برهم بزند؟ به این فکر کردید؟
این اتفاق افتاده. من به آقای توتونچی گفتم و ایشان خودشان به این قصه علاقه مند بودند. ایشان رادان را بهانه کردند و گفتند جشن آغاز سال تحصیلی دبستانی هاست و تو نباید بروی. بنده ۲۸ شهریورماه ایران هستم. دوم و سوم مهر مدارس تعطیل است.
چهار مهر هم بر می گشتم. مشکل ما سر یک روز بود؟ ایشان کاری کردند کارستان… من قصد و نیتم زندگی کردن بود و فکر نمی کردم چنین اتفاقاتی بیفتد. من برخلاف ظاهرم آدم ساده ای هستم. این همیشه مشکل من است و همه چیز را ساده می گیرم، ولی نمی دانستم آن قدر تبعات برای من بشود.
فکر می کنید نتیجه چه بشود؟
من دنبال هیچ چیزی نیستم. فقط حق خودم را می خواهم. من این بازی را از دست دادم، اما نمی خواهم بازی های بعدی را از دست بدهم. من تمام تلاشم بر این است که مربی تیم های پایه بشوم. این دید من برای آینده است. بالاخره این موضوع و این حق و حقوق برای من خیلی بزرگ است.
شما به عنوان یک زن به زندگی و همسرتان آن طور که بایسته بود، رسیدگی می کردید؟
اولا که آقای توتونچی همیشه گفتند رضایت دارند. خودش می داند و خدای خودش که چقدر در زندگی تلاش کرده ام. من برای مسابقات آسیایی کره مدت زمان زیادی در اردو بودم و منکر این قضیه نیستم که مادر من و ایشان کمک کردند. من ۱۷ روزه کره جنوبی بودم و مادر خودم و همسرم عصای دستم بود.
اما افتخارش خانوادگی بوده است. این یک موضوع خانوادگی بود. اگر هدف ما مثبت باشد، افتخار من افتخار فرزندم بود. وقتی که سواد خواندن داشته باشد و دفترش را بخواند این افتخار برایش نخواهد بود؟
بعد از رسانه ای شدن این ماجرا با آقای توتونچی صحبت کردید؟
نخیر.
هیچ پیغامی نداده اید؟
نه.
شما چه می خواهید؟
من نه دنبال جدایی آقای توتونچی هستم و نه دنبال برنده و بازنده ماجرا. به خودشان هم گفته ام. اما من به کارم عشق می ورزم و اگر ایشان بخواهند مانع بشوند، من جلوی این راه می ایستم.
اگر بگویند بین کار و زندگی یک راه را انتخاب کنید، چه؟
در حال حاضر، این طور پیش رفته که کارم را انتخاب کنم. من به ایشان گفتم شما اجازه بده من بروم و بعد درباره زندگی مان صحبت کنیم و ایشان هم موافقت نکردند.
‫#‏نه_به_قوانین_تبعیض_آمیز‬
‫#‏نیلوفر_اردلان‬
....
چلچراغ
گفتگو از شهرزاد همتی


Monday, September 28, 2015



نامه اعتراضي زندانيان سياسي زندان گوهردشت كرج خطاب به دبيركل سازمان ملل، در خصوص مسافرت روحاني به نيويورك
دبير كل محترم سازمان ملل
آنچه از مقاصد واهداف اوليه تشكيل سازمان ملل بوده، همانطوركه در مقدمه منشور آن آمده جلوگيري از تجاوزاتي بوده كه به حقوق انسانهاشده واعلاميه هايي نظير "اطلاعيه جهاني حقوق بشر" ويا ميثاقين وغيره ....همه وهمه درپاسداشت از "از آزادي ، كرامت " وحقوق انسانهاست....
نيازي به ياد آوري نيست كه همان سازمان مللي كه شما رياست آن رابر عهده داريدتاكنون بيش از شصت بار نقص آشكار حقوق بشر، دررژيم ولايت فَقِيه ايران را محكوم كرده است ....واگر اين موارد مربوط به گذشته است ،درزمان رياست همين كسي كه بعنوان نماينده مردم ايران دراجلاس سالانه سازمان ملل پذيرفته ميشود ، بيش از٢٠٠٠ نفر اعدام شده واغلب اين اعدامها در خيابان و در ملاعام صورت ميگيرد، انبوه معلمان كه به خاطر حقوق حداقلي و صنفي خود بازداشت شده و همه روزه بازداشت ميشوند، انبوه خبرنگاران ، وبلاك نويسها، كارگران ، دانشجويان ، وكلا و....كه به شكل خودسرانه بازداشت و بدون هرگونه دادرسي عادلانه در محاكم غير صالحه وفرمايشي...به حبسهاي طويل المدت وحتي اعدام محكوم ميشوند ...چگونه به اين همه موارد نقض حقوق بشر وسركوب وستم بي توجهي كرده وكسي همچون "حسن روحاني"را كماكان نماينده مردم ايران ميدانيد؟ آيا زمان آن نرسيده كه به حقوق ومطالبات مردم ومقاومت مردم ايران احترام گذاشته و كسي را كه آشكارا درتضيع حقوق وكرامت انساني مردم ايران ، درتمام دوره رياست جمهوري وپيش ازآن ( دبير شوراي عالي امنيت ) دخالت و مشاركت فعال داشته ،مورد مواخذه قرار دهيد ؟؟؟
آنچه اين نماينده تحميلي و دروغين مثل هميشه عنوان ميكنند ، از قبيل دوستي، محبت، عدالت ، وصلح طلبي ، گفتگوي بين دولتها و اديان و... جز فريب و نيرنگ هيچ چيز نيست وقطعا شما واغلب اعضاي ملل متحد به وضوح براين امر واقفيد .... ولي عجب آنجاست كه شما اين مجسمه دروغين veritas (حقيقت) را كه خداوندگاران فريب ، توطئه ونيرنگ "دولوس (dolos)" هر ساله ميسازند ، باور ميكنيد.!!! آيا واقعا اعضاي ملل متحد نميدانند كه اين همه قتل وكشتار و آوارگي در ايران ، سوريه، عراق و يمن و... همه و همه بخاطر وجود منحوس اين رژيم ولايت فقيه در اين منطقه از جهان است كه به سردمداران جنايت و كشتار، در سازمان ملل هم حق سخنراني و فرافكني ميدهند .؟؟؟ خواسته ما زندانيان سياسي، آزادي كليه زندانياني است كه تحت هر عنواني زير فشار و شكنجه هاي وحشيانه قرار دارند. خواسته ما زندانيان سياسي، آزادي معلمان دربند و كارگران و نان آوران خانواده هايي است كه شبانه روز براي بدست آوردن لقمه ناني براي فرزندان و خانواده خويش از هيچ كوششي فروگذار نكرده و هم اكنون در كنج زندانها براي شرف و آزادي مردم خويش در اسارت بسر ميبرند.
راه مطلوب ما زندانيان سياسي و مردم تحت ستم ايران برسميت نشناختن اين رژيم واخراج اين رژيم از سازمان ملل و سپردن كرسي ايران به نماينده واقعي مردم و مقاومت مردمي آن است. از همه هموطنان ايراني در خارج از كشور درخواست داريم كه با صداي رسا، صداي اعتراض ما زندانيان سياسي و صداي ملت دربند ايران را به ملل متحد و به گوش جهانيان برسانيد.
جمعي از زندانيان سياسي زندان گوهردشت كرج ( رجايي شهر)
مهر١٣٩٤






اين بانوی مسن تاجیکی كل عمرش رو پس انداز كرده كه بره حج. اما قبل رفتن به حج تصميم جالبى ميگيره، و با پولى كه جمع كرده بود يه پل تو روستايى كه زندگى ميكرد ساخت و رفت و آمد رو براي اهالي روستا بسيار آسون كرد. و امروز به جاي اينكه تو حادثه منا زير دست و پا له بشه ، اين پل رو افتتاح كرد. اهالى روستا بهش لقب حاجيه رو دادن!! چه كارِ زيبايى...




خبرگزاری هرانا ـ دستکم شش زندانی اهل سیستان و بلوچستان در زندان یزد اعدام شدند.


خبرگزاری هرانا ـ مدیرعامل ستاد دیه کشور با اعلام خبر افزایش دو برابری زندانیان نسوان جرایم غیرعمد در ماه شهریور نسبت به ماه گذشته “مرداد”، از آمار ۱۵۷ نفری این محکومان خبر داد.


خبرگزاری هرانا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به گزارش “بان کی مون” به هفتادمین اجلاس مجمع عمومی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت که گزارشی که با اهداف سیاسی برخی کشورهای خاص صادر شده، فاقد وجاهت قانونی است.


خبرگزاری هرانا ـ رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که درصورت آزادی زندانیانی ایرانی که عمدتا به دلیل نقض تحریمهاى مرتبط با صنعت هسته اى در زندان هاى امریکا هستند احتمال اقدام متقابل از سوی ایران نیز وجود خواهد داشت.


خبرگزاری هرانا – حمید خوش سیر، از متهمان پرونده موسوم به “کمپین امام نقی” به دلیل خوددارى از شرکت در مراسم صبحگاه زندان به دلیل عارضه پزشکى، از سوى مدیریت بند با اعمال محرومیتهاى فراقانونى مورد برخورد تنبیهى قرار گرفت.


خبرگزاری هرانا ـ در پی ناتوانی ماموران زندان اوین در تامین امنیت زندانیان سیاسی، سر سخن‌گوی حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی برای دومین بار در زندان شکست. اسماعیل گرامی مقدم به طور کامل بینایی خود را از دست داده است.


خبرگزاری هرانا – زینب جلالیان، زندانی سیاسی در وضعیتی هشتمین سال زندان خود را سپری میکند که با وجود بیماری چشم و عدم رسیدگی به آن با محدودیت در ملاقات های هفتگی در زندان نیز روبرو شده است.


اوباما: مسیر پیشرفت در مقابل ایران است. 
- شعار مرگ بر آمریکا باعث اشتغالزایی در ایران نمی شود



برخلاف آنچه تصور می‌شد، روز گذشته مجلس در جلسه علنی خود به طرح پیشنهادی حسن کامران دستجردی رأی نداد؛ دو فوریت این طرح درست یک هفته پیش با نام «اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی» به تصویب نمایندگان حاضر در جلسه رسیده بود، اما در جلسه دیروز نمایندگان کلیات آن را تصویب نکردند.
نیما نامداری در این مورد در صفحه‌ی فیس‌بوک خود می‌نویسد:
«امروز در مجلس اتفاق مهمی افتاد. مجلس به طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی رای منفی داد. یعنی مثلا بیش از یک میلیون کودک حاصل از ازدواج زنان ایرانی با پناهندگان افغان و عرب و ... که در داخل کشور زندگی می‌کنند کماکان فاقد شناسنامه می‌مانند. یا مثلا فرزند خانم مریم میرازخانی (ریاضی‌دان معروف) که همسرش غیرایرانی است نمی‌تواند پاسپورت ایرانی داشته باشد و مادرش برای اینکه به ایران بیاید باید برای فرزندش ویزا بگیرد. اما اتفاق مهم‌تر آن بود که دولت حسن روحانی هم رسما با این طرح مخالفت کرد چون نگران تبعات امنیتی آن بود. بعید می‌دانم حتی در دولت احمدی‌نژاد هم با چنین طرحی مخالفت می‌شد. ظاهرا شیخ حقوق‌دان ما اعتقادی به ایرانی‌بودن فرزندان زنان ایرانی ندارد.»
شما چه فکر می‌کنید؟

Tavaana: E-Learning Institute for Iranian Civil Society توانا: آموزشکده جامعه مدنی ایران


Sunday, September 27, 2015


دوران ستم شاهی‌ - دوران اعتدال و امید
Add caption


بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در گزارش سالانه این سازمان مواردی ازنقض حقوق بشر در ایران را منتشر کرد.




به گزارش « محبت نیوز» این گزارش روز جمعه سوم مهرماه در پیوند با قطعنامه شماره ۶۹/۱۹۰ مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شد.
پیک ایران به نقل از رادیو فردا ، در این گزارش از جمهوری اسلامی ایران به دلیل اجرای متعدد حکم اعدام و آنچه اعدام نوجوانان و محکومیت افراد قبل از سن مسئولیت کیفری عنوان شده انتقاد شده است.
بنا بر قوانین بین‌المللی که ایران هم به اجرای آن متعهد است، صدور حکم اعدام برای نوجوانانی که جرمی را پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی مرتکب شده‌اند، ممنوع است.
همچنین از اعدام در ملاء عام و پیش چشم ناظران به ویژه کودکان نیز به عنوان عملی مغایر با ارزش‌های حقوق بشر یاد شده است.
بان کی مون در گزارش سالانه خود نگرانی خود را درباره اعدام‌ها در ایران و افزایش آن ابراز کرده است.
هر چند در بخش نخست این گزارش ۱۹ صفحه‌ای عنوان شده که جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم را با نهادهای مختلف سازمان ملل برای ارایه برخی گزارش‌های دوره‌ای و موردی داشته است.
سازمان ملل در این گزارش جمهوری اسلامی را به نقض آشکار حقوق زنان متهم کرده و از ایران خواسته به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان بپیوندد.
دبیرکل سازمان ملل همچنین در تازه‌ترین گزارش سال ۲۰۱۵ خود به وجود سانسور گسترده و محدودیت رسانه‌ها برای اطلاع رسانی اشاره کرده است.
در گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل به صراحت درباره فیلترینگ اینترنت در ایران پرداخته شده و آورده شده که دولت ایران به رقم وعده‌های بسیار برای آزادسازی جریان اطلاع رسانی در این باره ناکام بوده است.
در این گزارش برخی موارد بازداشت فعالان و کنشگران حقوق بشر، همچون بازداشت و محکومیت نرگس محمدی از فعالان حقوق بشر ایران آورده شده است و آمده که این کنشگران از سوی قوه قضائیه ایران گاه تا چند سال به حبس محکوم می‌شوند.
در این گزارش دبیرکل سازمان ملل، با اشاره به توافق اخیر هسته‌ای بین جمهموری اسلامی و قدرت‌های جهانی ابراز خشنودی کرده که رفع تحریم‌های اقتصادی و اقدامات قهری یکجانبه به کاهش اثرات منفی تحریم‌ها برروی مردم ایران منجر شود.
همچنین دبیرکل سازمان ملل از حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و دولت او خواسته که منابع کافی و جدیت لازم را برای ارتقاء حقوق بشر در ایران به کار گیرند.

هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود و رهبران و مقام‌های سیاسی کشورهای مختلف جهان، از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری برای شرکت در آن به آمریکا سفر کرده‌اند.


هیات دیپلمات جمهوری اسلامی، هنگام اجرای ترانه ی "تصور کن" توسط شکیرا که با هدف "آرزوی صلح جهانی" اجرا شد، سالن را ترک کرد. 
او ترانه ی خود را به آیلان و گالین، دو کودک مهاجر سوری که در دریا غرق شدند، تقدیم کرد. 
شکیرا، جمعه ۲۵ سپتامبر در سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد ترانه Imagine "جان لنون" را خواند که درباره آرزوی صلح جهانی سخن می‌گوید. 
اعضای هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی حاضر در این جلسه قبل از شروع برنامه شکیرا سالن را ترک کردند و پس از پایان برنامه او و بازگشت سالن به حالت رسمی بر سر جای خود بازگشتند.
این برنامه در حضور رهبران و هیئت‌های دیپلماتیک شرکت کننده در نشست توسعه پایدار برگزار شد.
شکیرا دو روز پیش در کنفرانسی خبری در مقر یونیسیف در نیویورک گفته بود که باید برای کودکی سرمایه‌گذاری کرد به ویژه این‌که تغییران انقلابی و استرس‌های موجود تاثیر خود را بر روی کودکان در حال رشد می‌گذارد.
او تاکید کرد باید بر کودکانی تمرکز کرد که در شرایط سخت به سر می‌برند همچون کودکان سوریه.
برای سوریه Sorry Syria




عکس / اقدام زیبای یک بلال‌فروش!
تصویر زیر، اقدام زیبای یک بلال‌فروش را نشان می‌دهد. امیدوارم فرهنگ زیست محیطی در کشور از طرف مردم ومسولان باتوجه به شرح وظایف هریک نهادینه شود




خبرگزاری هرانا ـ سیدمصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی محبوس در قرنطینه سپاه در زندان اوین، به بهانه ۱۲ روز غیبت در ایام مرخصی به شعبه ۳ دادسرای شهید مقدس احضار شد.


خبرگزاری هرانا ـ زن بارداری در مقابل چشمان همسر و فرزندش اقدام به خودسوزی کرد.


خبرگزاری هرانا – سهیل عربی، زندانی محکوم به اعدامی که چندی پیش حکم او نقض شد، به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی و نجات از حکم اعدام محکوم شد.



چهارم مهر دوبار ثبت شد به نامت
براى تولدت و تولد دوباره‌ات
مگر مرگ جز تولد دوباره است؟


هما روستا، در روز تولدش درگذشت.
بازیگر پیش‌کشوت تئاتر و سینما، که برای درمان سرطان به امریکا رفته بود، روز چهارم مهر در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت. قرار است پیکر او به ایران منتقل شود، اما از آنجا که او در آمریکا فوت کرده، این انتقال چند روزی طول خواهد کشید.
هما روستا جزومعدود هنرمندانی است که در زمان زندگی‌اش از او تقدیر شد؛ جمعی از هنرمندان تئاتر در تیرماه گذشته، به افتخار نام هما روستا و تلاش‌هایش برای هنر تئاتر ایران، سالن نمایش "هما" را در تهران افتتاح کرده بودند.
هما روستا، همچنین همسر حمید سمندریان، کارگردان سرشناس تئاتر بود که سه سال پیش درگذشته بود.
هما روستا خود را هنرمند تئاتر می‌دانست و در کارهایی چون باغ وحش شیشه‌ای ، دایی وانیا، مرغ دریایی، سانتاکروز، آنتیگون در نیویورک و ... درخشیده بود ولی مخاطبان سینما، صدا و بازی درخشان او را در کارهایی چون «پرنده کوچک خوشبختی» و «از کرخه تا راین» و «مسافران» از یاد نمی‌برند.
هما روستا در روز چهارم مهر ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمده بود. یاد، صدا و خاطره‌ی این پیش‌کسوت گرامی.
منبع: ایسنا 



Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page