Monday, November 30, 2015



در فاصله زمانی کمتر از یک سال پس از پیروزی قاطع محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی سال ۱۳۷۶، که نویدبخش گشایش فضای باز سیاسی شد؛ خبر قتل مرموز شماری از نویسندگان، شاعران، و دگراندیشان مخالف جمهوری اسلامی در رسانه های داخل و خارج ایران منتشر شد.
«محمد جعفر پوینده» مترجم اعلامیه جهانی حقوق بشر، «محمد مختاری» عضو هیات مشورتی کانون نویسندگان ایران، «داریوش فروهر» و «پروانه اسکندری» فعالان سیاسی مدافع برگزاری همه پرسی برای آینده نظام در صدر کشته شدگان موج جدید ترورهای داخل کشور قرار داشتند. هرچند فهرست قربانیان این موج فراتر از این چهار تن رفته و شمار دیگری از روشنفکران و پژوهشگران همچون: «احمد میرعلایی» مترجم برجسته، «احمد تفضلی» پژوهشگر اسطوره های ایرانی و «حسین سرشار» خواننده برجسته اپرای رودکی پیشین از جمله قربانیان این موج جدید ترور بودند. این فضای ترور و خفقان با سیاست دولت خاتمی مبنی بر جامعه مدنی در تضادی آشکار بود.
سرانجام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار اعلامیه ای یک محفل «خودسر» به رهبری «سعید امامی» معاون این وزارتخانه را عامل قتل ها معرفی کرده و با دستگیری شماری از مدیران و کارکنان این وزارت خانه رسما پایان این دور از ترور دگراندیشان را تایید کرد. رویدادی که گفته می شود ریشه گرفته از نظریه آیت الله خامنه ای مبنی بر «خطر تهاجم فرهنگی غرب» بود که از سال ۱۳۷۵ با ساخت و پخش برنامه تلویزیونی «هویت» کلید خورده بود. برنامه ای که نویسندگان، شاعران، پژوهشگران و فعالان سیاسی مخالف حاکمیت را عوامل داخلی «تهاجم فرهنگی غرب» معرفی کرده و فضا را برای مجازاتشان فراهم آورده بود. نظریه ای که هنوز یکی از محورهای اساسی حاکمیت برای عادی سازی رابطه با غرب و ابزار سرکوب دگراندیشان است.

Ofogh







0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page