Thursday, February 11, 2016

گرداندن دو کودک در سطح شهر به خاطر شکستن شیشه
سهراب سپهری می‌گفت:
«پسری سنگ به دیوار دبستان می‌زد.
‌کودکی هسته‌ی زردآلو را، روی سجاده‌ی بی‌رنگ پدر تف می‌کرد»
پلیس ساری چندی پیش دو نوجوان را که با سنگ شیشه‌ی فروشگاه‌های لوکس را می‌شکستند و این اتفاق در روزهای ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه افتاده است را بازداشت می‌کند. پلیس پی می‌برد که موتورسوار جوانی که به کار فروش ضایعات مشغول است با همراهی پسرعموی کودک خود به شکستن شیشه‌های دست زده‌اند.
پلیس پس از بازداشت این دو نوجوان را با آلت جرمشان که یک جفت تیر وکمان بازی‌های کودکانه است در سطح شهر چرخانده‌اند تا درس عبرتی باشند برای دیگران!
در جامعه‌ای که اعدام را بر سر گذرگاه‌ها به تفریح به تماشا می‌نشینند شاید گرداندن این کودکان در سطح شهر نیز تفریح جدیدی باشد اما مشکلات این رفتار نادرست می‌تواند برای آینده‌ی همین کودکان و جامعه زیان‌بار باشد.
روزنامه‌ی اقتصادی جهان صنعت چهارشنبه ۲۱ بهمن گفت‌وگویی دارد با بهمن کشاورز، حقوق‌دان در همین زمینه.
بهمن کشاورز حقوقدان، وکیل دادگستری و رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران درباره رفتاری که با این دو نوجوان شده است به «جهان صنعت» می‌گوید: آنچه انجام شده از نظر کیفری تخریب عمدی است و مجازات دارد. البته با توجه به سن متهمان رسیدگی به اتهام آنها تابع ضوابط خاصی است که فعلا مورد بحث ما نیست. ما فقط برآنیم که در خصوص رفتاری که با این دو نوجوان شده، بحث کنیم.
به گفته کشاورز، اگر این عمل از ناحیه بزرگسالان یعنی افراد بالای ۱۸ سال انجام شده بود، مرتکب در معرض مجازات حبس و شلاق و جزای نقدی قرار می‌گرفت و به جبران خسارت نیز محکوم می‌شد. در قوانین ما مجازاتی با عنوان گرداندن در شهر وجود ندارد. در گذشته‌هایی بسیار دور یعنی شاید پیش از انقلاب مشروطیت مرتکبان برخی جرایم، وارونه بر خری می‌نشاندند و قیفی را به شکل کلاه بر سرشان می‌گذاشتند و بر گردنشان هم افساری می‌انداختند و در شهر می‌گرداندند اما گمان نمی‌رود که در عصر حاضر و در نظام قضایی جمهوری اسلامی حرکاتی از این قبیل قابل قبول یا توجیه باشد…. آنچه در مورد این مجازات انجام شده درخور توجه و اظهارنظر جرم‌شناسان و روان‌شناسان کیفری است. گمان نمی‌رود این نحوه عمل باعث تنبیه یا عبرت آنان شود بلکه به احتمال قوی این بچه‌ها اگر مشکلات اخلاقی و روانی مختصری داشته باشند (که با توجه به آنچه انجام داده‌اند قطعا چنین مشکلاتی دارند.) با این اقدام به جانب بدتر شدن و پیدا کردن شخصیت ضداجتماعی رانده خواهند شد. واضح است که وقتی بعد از چند سال مثلا مرتکب سرقت و مفاهیم مقرون به آزار یا مسلحانه یا قتل شدند، آسان‌ترین راه برای جامعه این خواهد بود که در کوتاه‌ترین مدت آنها را به عنوان محارب اعدام کنند.
شما چه فکر می‌کنید؟
عکس: مصطفی شانچی - ایسنا





0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page