Monday, April 18, 2016

صدور حکم بازداشت برای یک کودک پنج ساله!


«عصر ایران» گفته است: در یکی از روزهای بهاری سال‌ جاری، دو کودک هم سن و سال بیرون از خانه مشغول تفریح بودند که ناگهان یکی از آنها در حس و حال بازی کودکانه خود به آسمان و اطرافش خاک می‌پاشد اما دست بر قضا کمی از این خاک به چشم همبازی‌اش می‌رود.

دوست «امیرمحمد» پنج ساله که خاک داخل چشمش شده بود، با مالیدن آنها باعث آسیب بیشتر می‌شود تا جایی که خانواده او مجبور می‌شوند فرزندشان را به بیمارستان منتقل کنند و تحت عمل جراحی قرار دهند.
اما این پایان یک بازی کودکانه نبود و خانواده دوست «امیرمحمد» در اقدامی شاید عجیب از این کودک پنج ساله که در اتفاقی ناخواسته و بدون هیچ قصد و غرضی باعث آسیب به چشم دوستش شده بود، شکایت می‌کنند و در اقدامی عجیب‌تر، قاضی دادگاه به اتهام ایراد صدمه بدنی غیرعمد به غیر، برای امیرمحمد پنج ساله حکم جلب صادر کرده و رأی به پرداخت دیه می‌دهد،لازم به ذکر است قاضی دادگاه بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی حکم جلب کودک را صادر و او را محکوم به پرداخت دیه می کند.
این موضوع در جلسه هیأت مدیره ستاد دیه استان که رئیس کل دادگستری لرستان نیز حضور داشته، موضوع مطرح و در نهایت در پایان جلسه با دستور رئیس کل دادگستری از ورود این کودک پنج ساله به کانون اصلاح و تربیت جلوگیری می‌شود.
در قانون جدید مجازات اسلامی آمده است  مبنای جدیدی برای تعیین سن مسئولیت کیفری برای مجازات قصاص و حد وجود خواهد داشت و دیگر سن مسئولیت کیفری سن مطلقی (دختران ۹ و پسران ۱۵ سالگی) نخواهد بود و در هر مورد از نظرات یک کارشناس برای تشخیص سن مسئولیت کیفری استفاده خواهد شد. همچنین پزشکی قانونی به تشخیص بلوغ واقعی متهم رسیدگی خواهد کرد.
مسئولیت کیفری اطفال در تمام دنیا تقریباً از لحاظ سنی به ویژه سن مسئولیت مطلق کیفری، یک حد مشخص و مشابه دارد. مطابق کنوانسیون حقوق کودک سن مسئولیت کیفری ۱۸  سال است. بررسی های پزشکی و روانشناسی نیز تأئید کرده اند که اطفال از سن ۱۷ تا ۱۹  سالگی به تعادل جسمی و عقلی می رسند و بر همین اساس سن مسئولیت کیفری این چنین تعیین شده است.
Vocir.org خبرگزاری صدای مسیحیان ایران



0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page