Thursday, June 5, 2014




هجوم سیل به چهار استان شمالی کشور به ویژه مازندران علاوه بر مرگ سه تن، خسارت های مالی فراوان برجای گذاشته است.

شهرستان‌های کلاردشت، ساری، بهشهر، نکاء، گرگان، سوادکوه، سراب، سمنان، دامغان و شاهرود و روستاهای اطراف این شهرها درگیر سیل شدند.
کارشناسان می‌گویند که جنگل‌زدایی و ویلاسازی در مسیر رودخانه عامل افزایش سیل و قدرت تخریب آن در استان‌های شمالی ایران است.
براساس قانون مدیریت بحران در ایران باید به کشاورزانی که دچار خسارت از سیل شده‌اند خسارات پرداخت کند.
شدت سیل همچنین در هچیرود بی‌سابقه ارزیابی شده که "شوک بزرگی‌" به مردم وارد کرده است. به ۳۰۰ خانوار در این شهر و محلات اطراف آن خسارت وارد شده است.
"جنگل‌زدایی" افزایش سیل را دامن زده است
وقوع سیل در استان‌های شمالی کشور در چند سال گذشته بیشتر شده است. کارشناسان محیط ‌زیست یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش سیل را "جنگل‌زدایی" و تخریب محیط زیست در این استان‌ها می‌دانند.
پیش از این هادی کیادلیری، دبیر "انجمن جنگل‌بانی ایران"، در گفت‌وگویی با خبرگزاری "ایلنا" گفت که وقتی جنگل ‌تخریب می‌شود، قدرت مهار آب در طبیعت از بین می‌رود.
وی ساخت خانه‌ها، ویلاها و جاده‌های روستایی در مسیر جنگل و رودخانه را از مهم‌ترین دلایل جاری شدن سیل و بالا بردن قدرت تخریبی آن دانسته بود.
گزارش کامل در سایت دویچه وله:

مگر وظیفه مراكز پيش بيني هواشناسي این نیست که با صدور انواع اطلاعيه ها و پيش آگاهيهای مسئولين و مردم را قبل از وقوع پديده های مخرب جوی آگاه نموده و در اين راستا كمك موثری در كاهش بلايای جوی و اقليمی باشند؟
آمارهای دقیق از میزان نابودی جنگلها در دست نیست و گروهی از کارشناسان و فعالان محیط زیست مسئولان را به عدم ارائه آمار دقیق متهم می کنند.
دستگاههای مسئول می دانند اگر گزارش دقیقی از وضع جنگلها ارائه شود، عملکرد آنان به زیر سوال می رود. از اینرو با عدم پاسخگوئی مسئولان مواجه هستیم.
سیل ، طوفان شن ، خشکی تالاب‌ها و دریاچه ها، ... و تغیرات آب و هوایی نتیجه بی‌ توجهی‌ جمهوری اسلامی به هشدار‌های فعالان محیط زیست
گزارش کامل در لینک زیر:

منبع : سپیده دم 


0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page