Friday, September 19, 2014




تخریب شبانه خانه‌هایی با قدمت چندصدساله در بافت تاریخی شیراز

همچنين در روزهای گذشته با تلاش دولت تدبیر و امید انجام شد: ایجاد کارخانه ترشی‌سازی در حریم مجموعه باستانی پاسارگاد! به نظر شما دليل اين همه دشمنی با آثار باستانی ايرانی برای چيست؟ 
دکتر شاهپور بختیار در زمستان ۵۷ آن گاه که همه مسحور فریب خمینی شده بودند، در یک جمله هشدار بسیار مهمی‌ داده بود: 

«این‌ها ماموریت دارند که ایران را به نابودی ببرند»


این خانه‌ها که قدمت‌شان به دوره‌های ایلخانی و زندیه برمی‌گردد در راستای طرح توسعه “حرم شاهچراغ” به “حرم علاءالدین حسین” که از آن به “بین‌الحرمین” یاد می‌شود، تخریب شده‌اند.
“ایسنا” در عین حال تاکید کرده که «تاکنون نهاد، ارگان، گروه و یا شخص حقیقی یا حقوقی مسوولیت این فاجعه‌ی تاریخی را به عهده نگرفته است».
این خبرگزاری به نقل از علیرضا گل‌گلی، “دبیر انجمن معماران ایران”، نوشته که چند شب قبل پنج خانه‌ی قدیمی در «محله‌ی اسکندری، در قلب بافت دوره‌ی ایلخانی» شیراز در ضلع شرقی “شاهچراغ” با تعدادی لودر و بیل مکانیکی تخریب شد آن هم در حالی‌ که با مقاومت “تعدادی از دوست‌داران میراث فرهنگی” که جلوی لودرها خوابیدند، «خانه تاریخی پورنواب» متعلق به دوره‌ی زندیه که یکی از “ارزشمندترین خانه‌های تاریخی” این محدوده است، از تخریب کامل نجات پیدا کرد.
آقای گل‌گلی با بیان این‌که خانه‌ی «پورنواب» متعلق به دختر فتحعلی‌شاه بوده و مساحت حدود ۲۵۰۰ مترمربعی آن بعد از تخریب‌های سال‌های گذشته به حدود ۵۰۰ متر رسیده، اضافه کرد که در اتفاقات چند شب گذشته نیز، «دو دیوار و هشتی ورودی» این خانه تخریب شده است.
این در حالی است که خبرگزاری رسمی دولت، “ایرنا”، از قول “معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس”، تعداد خانه‌های تخریب‌شده را ۱۰ خانه عنوان کرده و نوشته که “خانه پورنواب” نیز بعد از جلوگیری از تخریب کامل در شب اول، چهارشنبه‌شب (۲۶ شهریور) به طور کامل تخریب شد.



با تلاش دولت تدبیر و امید انجام شد: ایجاد کارخانه ترشی‌سازی در حریم مجموعه باستانی پاسارگاد!

گزارش كامل در لينك زير:


در اين ويديو جابجایی یک ساختمان ۱۲۰ ساله در شهر زوریخ را ببينيد:



منبع : سپیده دم 



0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page