Wednesday, March 25, 2015


آشنایی به این قانون برای کسانی که احتمال احضار، 
بازداشت و بازجویی خود را بالا می‌بینند بسیار اهمیت دارد.


اگر متهم بی گناهی با حقوق خود آشنا نباشد، چه بسا به دلیل ترس ناشی از بازداشت و حضور در مراکز  امنیتی و قضایی و یا دیدن مأموران امنیتی با سلاح کمری، دستبند و بی‌سیم، تمامی اتهامات تفهیمی به خود را بپذیرد.
آیا هر شهروندی می‌داند که هیچ پلیسی یا ضابط قضایی حق دستگیری او را (درجرایم غیر مشهود) ندارد، مگر به دستور صریح مقام قضایی؟ و آیا همه شهروندان می‌دانند به موجب قانون هیچ کس را نمی‌توان به دادگاه احضار و یا جلب کرد، مگر آن که مدارک و قراین کافی برای آن وجود داشته باشد؟
همه شهروندان برای تضمین امنیت و آزادی خود باید به حقوق خود آشنا باشند. متهم نیز یکی از افراد جامعه است و به عنوان شهروند صاحب حق. متهم با مجرم فرق دارد. چه بسیار متهمانی که در دادگاه های بدوی و تجدیدنظر تبرئه می‌شوند. اگرمتهم مجرم نیست باید همانند سایر شهروندان به او نگاه کنیم و تا زمانیکه حکم محکومیت قطعی او صادرنشده با سایر افراد جامعه هیچ تفاوتی ندارد و از شأن و احترام برخورداراست. متهم حقوقی دارد و بر همه عوامل و ضابطان دستگاه قضایی فرض است که آن را مراعات نمایند. یکی از مهمترین قوانین در این رابطه «قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی است» که در سال ۱۳۸۳ به تصویب مجلس رسیده است. آشنایی به این قانون برای کسانی که احتمال احضار، بازداشت و بازجویی خود را بالا می‌بینند بسیار اهمیت دارد.

منبع : ماده 18

0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page