Monday, December 26, 2016


در قاب تصویر: اشکهای ملانی نوازنده زن گروه بنیامین (خواننده پاپ) پس از ممانعت ازحضورش روی صحنه درهنگام معرفی در سالن


Monday, December 12, 2016



حکم مصادره ملک کلیسایی «باغ شارون» توسط دادگاه انقلاب اسلامی



باغ شارون در حومه کرج واقع شده و با مساحت بیش از ۱۰۰۱۷ متر مربع از اوایل دهه ۵۰ شمسی با هدایای مالی اعضای این شورای کلیسایی تهیه شده و محلی برای اردوهای کلیسایی بوده است.



رای صادره توسط دادگاه انقلاب شورای کلیساهای جماعت ربانی ایران را متهم می‌کند «که با بودجه آمریکا و به وسیله سازمان جاسوسی سیا برای نفوذ در کشورهای جهان اسلامی خصوصاً ایران تشکیل و به فعالیت‌های تبشیری اقدام می‌نماید.»




وزارت خارجه انگلیس در واکنش به مصادرهٔ ملک کلیسایی «باغ شارون» تصریح کرده است: «دولت بریتانیا مسائل حقوق بشری از جمله آزار اقلیت‌های دینی را همواره با حکومت ایران در میان می‌گذارد. ما اینگونه محدودیت‌های اعمال شده و گزارشهای مربوط به مصادره املاک مسیحیان و نیز تعطیلی مراکز آموزش الهیات را محکوم می‌کنیم. ما از [حکومت ایران] می‌خواهیم که دست از آزار و اذیت اقلیت‌های دینی برداشته و با انجام تعهدات داخلی و بین المللی خود، حق آزادی دینی را برای عموم ایرانیان رعایت کند.»

در مورد اتهامات جعلی وارد شده به شورای کلیساهای جماعت ربانی ایران، مصادره املاک آن توسط ستاد اجرای فرمان امام، و آغاز واکنش‌های بین‌المللی به صدور این حکم در وبسایت ماده ۱۸ بیشتر بخوانید.
اطلاع رسانی با شماست:


منبع:

Sunday, November 27, 2016


به سعید شیرزاد؛ نامه ای از آرش صادقی، زندانی در اعتصاب غذا
خبرگزاری هرانا – روز گذشته، آرش صادقی زندانی سیاسی در اعتصاب غذا به سعید شیرزاد دیگر زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجایی شهر نامه ای سرگشاده نوشته است. این نامه پاسخ به نامه پیشین آقای شیرزاد با موضوع اعتصاب غذای وی است. او در قسمتی از این نامه می گوید “گلرخ نمادی است از مظلومیت زنانی که در جامعه ما به حکم انسان بودن و داشتن حس مسئولیت امروز در زندانند. زنانی که هویت انسانی خود را حفظ میکنند و به دنبال جامعه ای هستند فارغ از تبعیض و انکار زنان”. متن کامل این نامه درپی می آید.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته جمعه پنجم آبان ماه، آرش صادقی زندانی سیاسی در سی‌وسومین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود به سعید شیرزاد دیگر زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر نامه نوشت.
این نامه پاسخ به نامه پیشین آقای شیرزاد با موضوع اعتصاب غذای این زندانی است. متن کامل این نامه را به نقل از هرانا در ادامه بخوانید؛
“برادر مقاوم و بزرگم سعید شیرزاد
سلام
۶ سال از رفتن مادر گذشت، ششمین بدرود ابدی و مزاری که با تک درختی نشانه شده.
او نه فعال سیاسی بود و نه فعال مدنی. او یک زن بود یک مادر در یک صبحگاه پاییزی حرمت خانه مان را شکستند.
مادر ایستاده بود تا حرمت خانه اش را نگه دارد ….
دکتر اولیه تایید می‌کند مادر دچار سکته قلبی ناشی از شوک قوی شده است و چند ماه بعد پزشکی قانونی خونریزی داخلی در ناحیه جمجمه و بعد ایست قلبی را عامل مرگ میداند.
بعدش هم که زندان و زندان و زندان و داستان هایی که تو خود بهتر میدانی.
۶ سال نه دادگاهی و نه بازخواستی همه بهت ماند و نفرت.
۶ سال حسرت مادر ، مادری که به گناه بی گناهی در سن چهل و سه سالگی زیر خروارها خاک آرمیده.
می دانی در این سال ها چقدر درد کشیدم؟ راستی پدر هم دیگر بعد از آن روزها دیگر کمر راست نکرد و تمام شد.
۶ سال گذشت…
گلرخ شاید تولدی دوباره بود دختری از جنس باران به پاکی و زلالی آب.
دوست داشتم برایش سقفی مهیا کنم.
زندگی که در آن هراس و واهمه ای نباشد ولی انگار داستان روزهای تلخ تمامی نداشت. بازداشت، خانه امن سپاه و گلرخ …
در فرآیندی که خود میدانی گلرخ حتی از حق حضور در دادگاه و دفاع حداقلی هم محروم میشود،
داستان را کوتاه میکنم.
سعید عزیز آنچه مرا واداشته از روز دوشنبه سوم آبان ماه تا به امروز تصمیم به اعتصاب غذا بگیرم اگر چه به واسطه بازداشت غیر قانونی گلرخ و مطالبه آزادی قانونی او بوده و هست اما دفاع از یک فرد نیست.
گلرخ نمادی است از مظلومیت زنانی که در جامعه ما به حکم انسان بودن و داشتن حس مسئولیت امروز در زندانند.
زنانی که هویت انسانی خود را حفظ میکنند و به دنبال جامعه ای هستند فارغ از تبعیض و انکار زنان.
امروز گلرخ برای من نمادی است از مظلومیت زینب جلالیان، نرگس محمدی، فهیمه اسماعیلی، مریم اکبری منفرد، فاطمه مثنی ، آزیتا رفیع زاده، هاجر پیری، افسانه بایزیدی ،ریحانه حاج ابراهیم دباغ، الهام فراهانی،مهوش شهریاری، فریبا کمال آبادی.
ای کاش در میهنی که عاشقانه دوستش داشتیم عدالت باشد و آزادی و هیچ انسانی را به خاطر عقیده اش در زندان نبینیم.
سعید جان فروزانی مشعل آزادی و خرد و دفاع از کرامت و حرمت انسانی بهایی دارد که نمیتوان از پرداخت بهای آن طفره رفت.
تا پایان این راه خواهم ایستاد به امید آن روزی که دیگر شاهد تعرض به ساحت انسانیت نباشیم.
آرش صادقی
۵ آذر ٩۵
بند ٨ زندان اوین”
لازم به یادآوری است آرش صادقی در سی‌وچهارمین روز از اعتصاب خود در بند هشت زندان اوین به‌سر می‌برد، وی از هفته گذشته با فشار خون ۹ روی ۶، در حال از دست دادن قدرت تکلم بوده و کلمات را بریده بریده می‌گوید. چندین مرتبه دچار بی‌هوشی شده و در بهداری زندان زیر دستگاه اکسیژن قرار داشته است. آقای صادقی ظرف روزهای گذشته «خون بالا آورده» و دچار تپش قلب شدید است. فشار خون این زندانی در زمان بی‌هوشی به ۸ روی ۴ نیز می‌رسد.
وضعیت وخیم صادقی درحالی است که پزشکان بهداری اعلام کرده‌اند از پذیرش وی به دلیل خودداری از تزریق سرم، معذورند.
پزشکان بهداری برای آقای صادقی اعزام به بیمارستان نیز توصیه کرده‌ بودند، اما این زندانی سیاسی شروط اعزام را عدم تزریق سرم و نپوشیدن لباس زندان به‌ همراه دستبند و پابند اعلام کرده بود.
این کنشگر مدنی زندانی که خود مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس است، از روز سوم آبان‌ماه به بهانه بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت تحمل ۶ سال حبس، دست به اعتصاب غذا زده است.




در قاب تصویر؛ آتنا دائمی، فعال حقوق بشر در حلقه ماموران امنیتی راهی زندان اوین شد.



عالیه مطلب‌زاده فعال حقوق زنان بازداشت شد
خبرگزاری هرانا ـ عالیه مطلب‌زاده فعال حقوق زنان، روز شنبه در پی احضار به وزارت اطلاعات بازداشت شد. از اتهام و علت بازداشت او خبری در دست نیست.


Saturday, November 12, 2016


شرح عکس: بدن یک دختر۲۸ ساله مشهدی پس از تحمل ۸۰ ضربه شلاق،
صاحب این بدن زخمی درباره این تجربه تلخ می‌گوید:
«من یک دختر بیست و هشت ساله تولد دوستم در مشهد به جرم شرب خمر بازداشت شدم. لحظه ورود مامورا به خونه رو هیچ وقت یادم نمی‌ره. مامورا بدون نشون دادن حکم وارد خونه شدن همه مرد بودند. ما رو بردند کلانتری محل و بعد همه مون رو فرستادن پزشکی قانونی برای تست الکل وبعد فرستادنمون منکرات یک جای وحشتناک با کلی مامورای زن که رفتارهاشون خیلی بدتر و زننده‌تر از آقایون بود.
مأمور زنی که مسئول اونجا بود به من گفت شلوارتو در به یار به شین پاشو برو وقتی من گفتم راحت نیستم خجالت می‌کشم جلوی شما لباسمو در به یارم با لحن تحقیر آمیزی گفت جلوی پسرا که خوب لباساتونو در میارین... بعد از دو روز بازداشت و رفتن به دادگاه به قید سند آزاد شدیم ولی دو سال و چند ماه بعد حکممون اومد.
هشتاد ضربه تازیانه به‌عنوان حد شرب سه میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت به جهت اتهام ارتکاب فعل حرام از طریق شرکت در مجلس لهو و لعب. حکم وقتی به دستم رسید دنیا رو سرم خراب شد باورم نمی‌شد هرچی نزدیک به روز اجرا می‌شد من حالم بدتر می‌شد.
روزی که برای اجرای حکم شلاق راهی زندان شدن بدترین روز زندگیم بود. توی زندان اجرا شد با پاهای زنجیر شده و دست‌های دستبند زده. اول مثل کسی که قتل و جنایت کرده باشه از من عکس گرفتن انگشت نگاری شدم و بعد فرستادنم ورودیِ بانوان که از اونجا قرنطینه کاملاً دیده می‌شد یک اتاق سه در چهار با یک صندلی. هنوز عمق فاجعه رو درک نکرده بودم تا اینکه یک خانم میانسال با هیکل درشت با یک خانم جوان‌تر وارد شدند و ازم پرسید جرمت چیه؟ هنوز من دهانم باز نشده بود که با یک لحنه بعد گفت: رابطه؟ صدام از گلوم در نمیومد صندلی رو بر عکس کرد گفت به شین لباساتم در به یار، گفت فقط یک لایه لباس تنت باشه من نشستم روی صندلی با گوشه چشم شلاق کلفت چرمی توی دست زن دیدم تو دلم گفتم دلش نمیاد محکم بزنه اما با اولین ضربه نا خواسته از جا پریدم دیگه اشکام آمون نمی‌داد ولی صدام در نمیومد دوست داشتم داد بزنم ...
معنی یک تا هشتاد رو من اون روز زیر ضربه‌های مأمور زندان فهمیدم، می‌زد و می‌گفت ذکر بگو خدا گناهاتو به بخشه. وقتي بلند شدم پشتم داغ بود داشتم می‌سوختم. فقط یک به یک طرف پشتم شلاق زده بود.
بیرون زندان یک دوست خیلی خوب و عزیز ایستاده بود داشت اشک می‌ریخت وقتی دیدمش اونقدر دلم پر بود که بی اختیار داد می‌زدم نه از درد از اون همه توهین که گفتنش توی این چند خط هرگز نمی تونه گویای درد و حقارت و حس بی پنهاهی توی کشور خودت باشه..
کجای دنیا یک ادمو به خاطر شادی کردن به خاطر تولد شلاق میزنن؟»
Tavaana: E-Learning Institute for Iranian Civil Society توانا: آموزشکده جامعه مدنی ایران







Thursday, October 20, 2016

متن کامل آخرین گزارش احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران / فایل پی‌دی‌اف
خبرگزاری هرانا – احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، آخرین گزارش خود را با بازه زمانی ۱۱ دی‌ماه ۹۴ تا ۲۵ مرداد سال جاری منتشر نمود. با پایان یافتن ماموریت آقای شهید، عاصمه جهانگیر، فعال حقوق بشر اهل پاکستان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران خواهد بود.


Sunday, October 16, 2016

بیانیه جمعی از اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت در اعتراض به تایید حکم نرگس محمدی
خبرگزاری هرانا – جمعی از اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه ای در اعتراض به تایید حکم ۱۶ سال حبس نرگس محمدی در دادگاه تجدیدنظر از دستگاه قضایی ایران خواستند در مورد صدور این حکم تجدید نظر کرده و موجبات بازگشت وی به خانواده‌اش را فراهم نمایند.



Thursday, September 29, 2016

صافی‌گلپایگانی: با برگزارکنندگان کنسرت در قم برخورد جدی شود
خبرگزاری هرانا ـ آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با مسئولان «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» خواستار برخورد با عوامل برگزاری کنسرت در قم شد. در این دیدار وی تاکید کرد که با مقابله و جلوگیری از این «منکر بزرگ» موجبات «خرسندی امام زمان» را فراهم آورید.


اعدام دست‌کم ۵۶ نفر ظرف کمتر از سه هفته
خبرگزاری هرانا – در یک جهش آماری نگران کننده، ظرف کمتر از سه هفته اخیر دست‌کم ۵۶ زندانی با اتهامات گوناگون در ۱۰ شهر مختلف ایران به دار آویخته شدند.


Thursday, September 15, 2016

سازمان دیده بان حقوق بشر حکم حبس برای نازنین زاغری را محکوم کرد
خبرگزاری هرانا ـ سازمان دیده بان حقوق بشر طی بیانیه ای مجازات پنج سال حبس برای نازنین زاغری راتکلیف، شهروند ایرانی – انگلیسی را محکوم کرد و اعلام داشت که وی یکی ازچند تن شهروند ایرانی دارای تابعیت دوگانه است که طی دو سال گذشته به دلیل اتهامات مبهم امنیت ملی دستگیر و محاکمه شده است.


Sunday, September 4, 2016

پس از شش سال و نیم حبس؛ بهاره هدایت آزاد شد
خبرگزاری هرانا ـ بهاره هدایت، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین پس از شش سال و نیم حبس، با تجمیع احکامی که بخش عمده آن گذشته بود آزاد شد.


Sunday, August 21, 2016

امامان جمعه ۶شهر دیگر به علم‌الهدی پیوستند
خبرگزاری هرانا ـ امام جمعه شش شهر دیگر هم به‌نوعی خواستار برگزارنکردن یا محدودیت در برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهرهای خود شده‌اند. این در حالی است که «سیدرضا اکرمی» رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در واکنش به سخنان اخیر آیت‌الله علم‌الهدی مبنی بر محدودیت و ممنوعیت برگزاری کنسرت در مشهد گفته است «اگر قرار بر رعایت قانون و مفاد تعیین‌شده در مجوز صادرشده باشد، برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی اشکالی ندارد». به دنبال سخنان اخیر امام جمعه مشهد درباره برگزارنشدن کنسرت در این شهر که گفته بود «کنسرت می‌خواهی، از مشهد برو» برخی چهره‌های سیاسی مانند «علی مطهری» از لزوم ورودنکردن ائمه جمعه به حوزه‌های اجرائی سخن گفته‌اند.

Tuesday, August 16, 2016

بازداشت و بی خبری از وضعیت ۱۱ نوکیش مسیحی در اصفهان
خبرگزاری هرانا – روز جمعه ۲۲ مرداد ماه یازده تن از اعضای یک کلیسای خانگی در اصفهان توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. از سرنوشت و محل نگهداری بازداشت شدگان خبری در دست نیست.


Saturday, August 13, 2016

پلمب ۴۴۰۰ فروشگاه به دلیل ارائه‌ پوشاک نامتعارف
خبرگزاری هرانا ـ فرمانده انتظامی پلیس تهران گفت این نیرو طی سال گذشته بیش از ۴۴۰۰ با مغازه پوشاک را به لحاظ تخلف در ارائه‌ی پوشاک “مبتذل و خلاف عفت عمومی” پلمب کرده‌ است.
ادامه‌ مطلب>>>
https://hra-news.org/fa/guilds/a-7101


پورمحمدی: به دلیل تجمع زیاد، زندان‌ها از نظر بهداشتی مشکل جدی دارند
خبرگزاری هرانا ـ وزیر دادگستری با بیان اینکه زندان‌ها از نظر بهداشتی مشکلات جدی دارند، گفت که بدون شک یکی از دلایل عمده این وضعیت تجمع زیاد زندانیان است.


خبرگزاری هرانا ـ علیرغم ابهام سازی و تکذیب اولیه رئیس سازمان زندانهای استان آذربایجان غربی سرانجام پس از گذشت ۵ روز، رئیس دادگستری این استان اعدام زندانی سیاسی، محمد عبدالهی و ۴ زندانی متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر را تایید کرد. هرانا علاوه بر گزارشگری از اعدام های صورت گرفته در روزهای گذشته بر انجام این اعدام ها و رد ادعای رئیس سازمان زندانها تاکید کرده بود.


Tuesday, August 9, 2016

ایران: اعدامهای جمعی به اتهام تروریسم؛ عدم شفافیت نگرانی در مورد نا عادلانه بودن محاکمات را شدت میبخشد
خبرگزاری هرانا ـ سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد مقامات ایران در روز دوم اوت ۲۰۱۶ اعلام نمودند که ۲۰ تن از اعضاء یک گروه که ایران آن را یک سازمان تروریستی میشمارد، اعدام کرده اند. مقامات ایران هنوز هویت اعدام شدگان را رسماً تأئید نکردهاند و بنا براین سازمان دیده بان حقوق نمی تواند به طور مستقل هویت و تعداد اعدام شدگان را تایید کند.


خبرگزاری هرانا ـ معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور گفت که آمارهای رسمی نشان می‌دهد نزدیک به ۸ میلیون فارغ‌التحصیل در کشور بیکارند.


Sunday, August 7, 2016

نامه یک شهروند بهایی به رهبر ایران؛ امر کنید که ماموران حداقل با مردگان بهائی دشمنی روا ندارند
خبرگزاری هرانا – کمال الدین آزموده شهروند بهایی ایرانی در نامه ای سرگشاده به رهبر ایران با درخواست «قاضی کردن وجدان» به مشکلات عدیده شهروندان بهایی در ایران ازجمله تخریب قبرستان های پیروان این آیین پرداخته است و از رهبر ایران خواسته است “امر کنید که ماموران حکومتی حداقل با مردگان بهائی دشمنی روا ندارند”.
ادامه‌ مطلب>>>
https://hra-news.org/fa/letters/a-204


Saturday, August 6, 2016

شهرام امیری، دانشمند اتمی اعدام شد
خبرگزاری هرانا ـ خانواده شهرام امیری، پژوهشگر اتمی ایرانی که برای مدتی به آمریکا پناهنده شده بود و سپس به ایران بازگشت و بعنوان “قهرمان ملی” مورد استقبال مقامات عالیرتبه قرار گرفت از اعدام او در سحرگاه چهارشنبه ۱۳ مردادماه خبر می دهند. پیش تر گفته شده بود آقای امیری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق افشای اسناد طبقه بندی شده به تحمل ده سال حبس محکوم شده است.


Tuesday, August 2, 2016


نامه به حسن روحانی برای آزادی سه مسیحی زندانی در ایران

یک سازمان حقوق بشری و یک آژانس خبری مربوط به مسیحیان پروتستان در آلمان در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواستار آزادی سه مسیحی زندانی شدند که از یک ماه پیش در زندان اوین به‌سر می‌برند.

"جامعه بین‌المللی برای حقوق بشر"(IGFM) در آلمان و "آژانس خبری پروتستان‌ها"(idea) سه زندانی مسیحی در ایران را به عنوان "زندانیان ماه اوت" معرفی کرده و در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواستار آزادی این سه نفر شده‌اند.
این سه مسیحی پاستور الدار قربان‌اف، یوسف فرهاداف و بهرام نصیب‌اف معرفی شده‌اند که هر سه تبعه جمهوری آذربایجان و عضو جامعه پروتستان "کلمه زندگی" در باکو، پایتخت آذربایجان هستند.
آنها اواخر ماه ژوئن گذشته برای شرکت در یک عروسی به تهران دعوت شده بودند، اما نیروهای امنیتی ایران آنها را بازداشت کرده‌اند. تعداد بازداشت‌شدگان در مجلس عروسی تهران ۱۰ تن بودند اما بقیه آنها به فاصله کوتاهی آزاد شده‌اند.
هنوز روشن نیست که این سه شهروند آذربایجان با چه اتهامی روبرو هستند. نیروهای امنیتی ایران اجازه دسترسی نمایندگان سفارت آذربایجان در تهران به این سه نفر را نداده‌اند. وبسایت محلی "اویان نیوز" نوشته است، این سه نفر پیش از بازداشت به یک کلیسای خانگی در کرج دعوت شده بودند.
سایت "محبت نیوز" که خبرهای مسیحیان ایران را پوشش می‌دهد، درباره این سه نفر نوشته است از ابتدای بازداشت تنها دو بار به یکی از این سه نفر اجازه داده شده که با همسرش در جمهوری آذربایجان تماس تلفنی برقرار کند. وی در این تماس تلفنی کوتاه به همسرش گفته است: «ما هر سه نفر سالم هستیم و با هم در یک محل نگهداری می‌شویم».
در ایران بیش از ۳۰۰ هزار نفر مسیحی زندگی می‌کنند که عمدتا ارامنه ایران هستند. اما مسیحیان نوکیش ایران زیر فشار و تحت پیگرد نیروهای امنیتی قرار دارند.
یک شهروند دیگر آذربایجان در اوین
علاوه بر سه شهروند مسیحی یاد شده، نازیلا حمیداف شهروند دیگر جمهوری آذربایجان نیز از دی ماه ۱۳۹۴ در بازداشت موقت به‌سر می‌برد. نازیلا حمیداف نیز یک نوکیش مسیحی است.


بنا بر این گزارش، اعضای خانواده نازیلا اصلا اطلاع نداشتند که او دستگیر شده و مدت‌ها در بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها به دنبال او می‌گشتند. بعد از یک ماه زندان انفرادی، نازیلا حمیداف موفق می‌شود با خانواده‌اش ملاقات کند.براساس گزارش خبرگزاری حقوق بشری "هرانا" نازیلا حمیداف دی ماه ۱۳۹۴ و پس از حضور در کنفرانس ترکمنستان-تاجیکستان بازداشت شده است. این کنفرانس در تالار رودکی تهران برگزار شده بود و نازیلا حمیداف از طرف سفارت ترکمنستان در تهران به این کنفرانس دعوت شده بود.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی به هرانا گفته است: «نازیلا مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. پیشانیش طوری پاره شده بود که تعداد زیادی بخیه خورده بود. بینی‌اش شکسته بود.»
این منبع هم‌چنین در مورد اتهام‌های خانم حمیداف گفته است: «اتهام مطرح شده جاسوسی است هر چند مشخص نیست باتوجه به اینکه نازیلا نوکیش مسیحی هم هست از این منظر هم تحت فشاری قرار گرفته یا خیر.»




Saturday, July 30, 2016

رو در رو با برده داری مدرن/ الهه امانی
در گزارش واک فری آمده است که ایران با ۴۹۵۳۰۰ نفر قربانی، در رتبه‌ی بیستم شاخص جهانی برده‌داری مدرن قرار دارد. این تعداد هم‌چنین حدود شش دهم درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. هم‌چنین ایران یکی از سهل‌انگارترین کشورها در زمینه‌ی اقدامات برای مقابله با برده داری مدرن شناخته شده است.
در گزارش سال ۲۰۱۵ وزارت امور خارجه‌ی امریکا که در زمینه‌ی قاچاق انسان در سطح جهان هر ساله به چاپ می‌رسد، با در نظر گرفتن و اشاره به این‌که آمار و اطلاعات دقیقی در زمینه‌ی قاچاق انسان و برده داری مدرن در ایران در اختیار نمی‌باشد، به موارد زیر اشاره شده است.
در این گزارش آمده است که در خلال سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۰۹، زنان و دختران به طرز فزاینده‌ای از مسیر ایران به کشورهای حوزه‌ی خیلج فارس برده شده‌اند تا در اختیار گروه‌هایی که این زنان و دختران را مورد اسارت جنسی و یا ازدواج اجباری قرار می‌دهند، بگذارند. هم‌چنین موارد گدائی اجباری کودکان، به ویژه کودکان افغانستانی، اذیت و آزار فیزیکی و روانی و اعتیاد از روش‌هایی است که برای نگه داشتن افراد در اسارت مدرن به کار گرفته می‌شود. به کار گرفتن مردان و پسران افغانستانی برای کار اجباری در کشاورزی و ساختمان، از دیگر مواردی است که این گزارش بر آن اشاره دارد؛ به علاوه که آمده است پسربچه‌های افغانستانی در مواردی در خطر سواستفاده‌ی جنسی کارفرمایان می‌باشند.
ادامه‌ مطلب>>



Friday, July 29, 2016


از او یک مجموعه شعر منتشر شده بود: «استعداد روانی». عالی‌پور مقابل بیمارستان دانشگاه پزشکی اهواز با اسلحه خود را کشت.
ابراهیم عالی‌پور، شاعر فقید ایرانی
ابراهیم عالی‌پور، شاعر فقید ایرانی
این واقعه چهارشنبه ۶ مرداد اتفاق افتاد، اما خبر آن بازتاب چندانی پیدا نکرد.
رضا رفیعی، مدیر روابط عمومی اورژانس اهواز به برخی خبرگزاری‌های داخلی گفته است عالی‌پور در اتوموبیلش مقابل بیمارستان دانشگاه پزشکی اهواز با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.
کسانی که شاهد این واقعه بوده‌اند گفته‌اند این شاعر اهوازی اتوموبیلش را مقابل بیمارستان پارک کرد، شیشه‌ها را بالا کشید و سپس خودش را کشت.
ابراهیم عالی‌پور متولد ۱۳۶۸ بود. پیش از خودکشی، این شاعر ایرانی در صفحه اینستاگرامش متنی نوشته بود با عنوان «تعطیل شد». متن با این جمله آغاز می‌شود: «شاید آخر بازی‌ست. باید نقش بهتری دست و پا می‌کردم.»
این سطرها از آخرین شعرهای او پیش از اقدام به خودکشی‌ست:
در شلاق‌هایی که فرود می‌آید
در یأس و ترس‌هایم
بتادین بریزید
که در هر زخم باز از من
یک جفت چشم لو می‌رود
لطفاً کسی دست به تقصیر‌هایم نبرد…


Radio Zamaneh

Tuesday, July 26, 2016

خبرگزاری بسیج:
«لیلا حاتمی» باید عذرخواهی و توبه کند
این روزها بازار انتقاد و محکوم کردن بازیگران زنی که به مسائل اجتماعی و سیاسی واکنش نشان می‌دهند از سوی رسانه‌های وابسته تندرویان گرم است. بعد از محکوم کردن ترانه علیدوستی به دلیل حمایتش از نرگس محمدی، زندانی مدنی و سیاسی، خبرگزاری بسیج با انتشار نامه‌ای از یک کارشناس مذهبی، از درخواست توبه و عذرخواهی کردن لیلا حاتمی به دلیل انتشار مطلبی در حساب اینستاگرامی منتسب به او صحبت کرده است. این در حالی‌ست که لیلا حاتمی تاکید کرده است که هیچ صفحه شخصی و فعالیتی در فضای مجازی ندارد.
در یکی از پست‌های حساب کاربری اینستاگرامی که این خبرگزاری منتسب به لیلا حاتمی قلمداد کرده، اینگونه آمده است: «اینکه می‌گویند زن حجاب داشته باشد تا مرد به گناه نیوفتد مثل این است که بگویند خورشید نتابد تا بستنی هایتان آب نشود سیمین دانشور».
خبرگزاری بسیج با استناد به این حساب کاربری در گزارش خود متن کامل واکنش حجت الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان، کارشناس مذهبی در پیامی به پست اینستاگرامی لیلا حاتمی را منتشر کرده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تحیت
اخیرا هنر نمایی معلوم الحال لیلا حاتمی با سخره گرفتن حجاب و مع الاسف با اهانت به اشاره قرآن کریم به حجاب و عفت توسط زنان ، مطلبی را منتشر نموده است .
مجازات شرعی و برخورد قانونی با لمة الشیطان و مروجان جهالت و پلیدی و جیره خواران شیاطین برعهده متولیان امر است که امیدوارم و هشدار می دهم قصور نکنند.
ولکن عموم غیرتمندان و مسلمین وظیفه دارند با این فرد همان رفتار متهتک به اسلام و قرآن و مکتب را داشته باشند والا در معصیت ایشان قطعا شریک خواهند بود.
به یقین اهل غیرت اسلامی تا عذر خواهی و توبه علنی این فرد او را طرد خواهند نمود و انشالله همگان از غیرتمندان به کتاب الله و عترت باشیم.
والله اشد المعاقبین فی موضع النکال و النقمة والله المستعان»
نظر شما چیست؟ این فشارها بر بازیگران زن دغدغه‌مند را سازمان‌‌یافته می‌بینید؟ اگر قرار به حمایت از این زنان بود چه می‌کردید؟


Tavaana: E-Learning Institute for Iranian Civil Society توانا: آموزشکده جامعه مدنی ایران‎ 





Thursday, July 21, 2016


بیش از ۳۱ درصد قتل ها در ایران توسط بستگان و خانواده صورت میگیرد
خبرگزاری هرانا – سردار محمد رضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی عنوان کرد قتل ۳۱ درصد از مقتولان بواسطه بستگان و خویشاوندان خود صورت می گیرد.


Monday, July 18, 2016

مریم نقاش زرگران؛ مخالفت نهادهای امنیتی با آزادی مشروط در چهاردهمین روز اعتصاب غذا
خبرگزاری هرانا – وضعیت جسمانی مریم (نسیم) نقاش زرگران نوکیش مسیحی بیمار در چهاردهمین روز اعتصاب غذا در زندان اوین نامناسب گزارش می‌شود. این درحالی است که پزشکی قانونی بیماری قلبی وی و حتی مشکوک بودن به بیماری ام اس را تایید و به دادستانی فرستاده است. اما دادستانی می‌گوید نهادهای امنیتی مانع آزادی مشروط وی هستند. گزارش پیش رو به آخرین وضعیت این زندانی بیمار در اعتصاب غذای اعتراضی‌ می‌پردازد.


Sunday, July 17, 2016

خبرگزاری هرانا – نرگس محمدی روز گذشته در نامه ای از زندان با عنوان «عدول از مواضع یا انکار مادرانگی» در هجدهمین روز اعتصاب غذایش در اعتراض به عدم اجازه تماس با فرزندانش نوشت منظور و خواسته مسئول گفتگو کننده، عقب نشستن من از موضع‌ام در طرح خواسته‌ام برای اعتصاب غذا بود.


خبرگزاری هرانا


وبسایت یک رادیوی مدافع حقوق مسیحیان گزارش داده است نگهبانان زندان رجایی شهر ابراهیم فیروزی، زندانی مسیحی را به شدت کتک زدند.

VOA Persian صدای آمریکا


Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page