Tuesday, July 1, 2014





یک عذرخواهی به این سیاستمدار شجاع و ژرفانگر بدهکاریم - مسعود نقره کار


برای عذرخواهی از روشنفکرسیاسی و سیاستمدارِ نخبه و تیزبینی که جهل ویرانگر و جنون و جنایت پیشگیِ آیت الله خمینی و "دیکتاتوری نعلین" را پیش بینی و فریاد کرد، هنوز دیر نشده است. اعلام عذرخواهی و پوزش به خاطر خطائی که مرتکب شدیم هوشیاری نسل جوان میهنمان افزون خواهد کرد، نسلی که به آن مدیونیم ...
... دی ماه سال ۱٣۵۷ به عنوان افسرِپزشک وظیفه پایگاه شکاری بندرعباس در درمانگاه این پایگاه طبابت می کردم. به قول دوست گرانمایه ام، که سرگرد خلبان بود و حکومت اسلامی تیرباران اش کرد، " فانتوم شوری" بودم که اگررخصت می یافتم پادگان را زیر و رو وبدل به پایگاه چریک های فدائی خلق می کردم. همان دی ماه این دوست، درباره برنامه های نخست وزیر، شاپوربختیار برایم گفت. او جانانه و بی کم ترین تردید براین باور بود که بختیار کشوررا به سوی آزادی و ترقی و عدالت و استقلال خواهد برد. ومی خواست من نیزاز بختیارحمایت کنم، من اما پوزخندی متفرعنانه به این جان شرزه ای که برسر وفاداری هوشمندانه‌اش به برنامه های بختیار جان داد، تحویل دادم. این پوزخند زمانی پاسخ آن عزیز شد که من نه سخنان بختیاررا گوش کرده بودم و نه می دانستم برنامه‌اش برای کشورداری چیست، ونه به دقت در باره نظرات و کارهای اش خوانده بودم، با این حال به دلیل آلودگی به گرایشی احساسی و انگاره ی فکری و سیاسی جزم گرایانه و یک جانبه نگرانه، شک نداشتم که " بختیار، نوکر بی اختیار است"، نماینده سرمایه داران و زمینداران بزرگ است، عامل امپریالیسم جهانی به سرکردگی امپریالیسم امریکا و سگ های زنجیری‌اش است، و امریکا و سگ های زنجیری‌اش به او وظیفه داده اند با تلاش های مزورانه رژیم شاه و بساط دیکتاتوری اش را نجات بدهد و.... اباطیلی دیگرازاین دست. هنوز بعد ٣۶ سال نفهمیدم این حد ساده لوحی آنهم ازسوی مثلا" پزشک تحصیلکرده ای که دست به قلم و سردر کتاب داشت، درتهران سهامداریک کتابفروشی و انتشاراتی و پای ثابت بساط بحث ها ی سیاسی و ادبی با اهالی شناخته شده قلم و سیاست بود، و مشتی تجربیات ریز و درشت ِ سیاسی و فرهنگی دیگریدک می کشید را چگونه می توان باورکرد، و یا توضیح داد؟
متن کامل سخنرانی دکتر مسعود نقره کار بمناسبت یکصدمین سالگرد تولد دکتر شاپور بختیار در سایت اخبار روز:

منبع : سپیده دم

0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page