Sunday, March 15, 2015





لباس شب عید دست دوم در تهران 



یادش بخیر قبلأ ها هر چقدر هم که ندار بودند لااقل شب عید که میشد لباس نو می خریدند .. چرا که خرید لباس نو شب عید یکی از بایدها بود . اما در طول سال های گذشته به دلیل گسترش فقر در کشور هر روز قدرت خرید مردم پائین رفته و برای خرید لباس شب عیدشان به جای بوتیک ها سر از” پاساز بهشت ” در پستوهای خیابان مولوی در می آورند .

پاساژ «بهشت» یا «باغچه» یا «چمن» همان جایی است که شاید خیلی از فروشندگان و خریدارهای محله مولوی، آن را «ته دنیا» می خوانند. ته دنیایی که احتمالا برای افرادی که به دنبال جنس دست دوم یا دست چندم با قیمت کم هستند، بهشت به حساب می آید. بهشتی که در کوچه و پس کوچه های تنگ و تاریک بازار مولوی قرار دارد.

کوچه پس کوچه باریک و خلوتی به نام «امین الدوله» در بازار مولوی که به کوچه ای باریک تر، تاریک تر و خلوت تر می رسد که در انتهایش دری بزرگ با رنگی سبز یا زرد پریده قرار دارد. دری که پشتش «بهشت» است. روی یک لنگه در نوشته شده به دستور شهرداری، ساعت کاری این بازارچه در روزهای شنبه تا چهارشنبه، از 8 و نیم صبح تا 4 بعد ازظهر و روزهای پنجشنبه هم از 8 و نیم صبح تا 2 بعد از ظهر است. روی لنگه دیگر هم نوشته شده است «ورود معتاد و ولگرد به داخل بازارچه اکیدا ممنوع».

بعد از در بزرگ رنگ پریده، دالانی سراشیبی قرار دارد که فضا را تاریک تر می کند و در گوشه و کنارش چند نفری ایستاده اند .

مردی با شکمی بزرگ و کاپشنی آبی با دسته ای پول ایستاده و از هر نفری که می خواهد داخل بهشت شود، 500 تومان ورودی می گیرد. کمی جلوتر داخل حیاط بهشت چه خبر است…؟؟ بوی تند و نامطبوع لباس چرک و مرطوب به مشام می رسد.

دالان که تمام می شود، دیگر تک و توک، زن و مردهایی که برای فروش اجناس خود به اینجا آمده اند، دیده می شوند. زنی نسبتا میانسال، با مانتوی مشکی رنگ و رو رفته و روسری که گره اش در سمت راست صورتش قرار گرفته، با یک کوپه لباس در مقابلش، روی گونی سفیدی نشسته است و در بساطش چند عدد کیف زنانه، لباس زنانه کهنه هم دیده می شود.
در کنارش مردی میانسال و خمیده قرار دارد که چند عدد زودپز و رادیوی قدیمی می فروشد و می گوید، قیمت زودپز ها، 15 هزار تومان است.

این لباس ها اکثرأ از کشورهای مختلف از طریق صلیب سرخ و کلیساها به کشورهای رو به توسعه ارسال می شود تا بصورت رایگان به نیازمندان داده شود ولی اکثرأ این البسه در بازار به قیمت های نازل فروخته می شود ..و به نظر می رسد که هر چه زنجیر فقر در کشور تنگ تر می شود موج بیشتری از مردم برای نه تنها برای خرید لباس های روزمره بلکه برای خرید لباس شب عیدشان هم راهی این بازار ها می شوند که ” تاناکورا ” نام گرفته است .

این در حالی است که میلیاردها دلار روزانه از درآمد سرانه کشور توسط ایادی رژیم به تاراج می رود و یا به مصرف کمک 

رسانی به کشورهائی چون لبنان ، فلسطین و ….می شود .






 



0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Powered by Blogger.

Video

Popular Posts

Our Facebook Page